För oss är det viktigt att du som kund är nöjd med den service vi levererar. Här får du information om hur du går tillväga om du har ett klagomål.
Om du har synpunkter ska du i första hand ta kontakt med den som handlagt ärendet. De allra flesta frågor brukar kunna lösas vid ett personligt samtal. Du kan även be att ditt ärende ska omprövas av ansvarig chef.
Om du inte vet vem din handläggare är kan du höra av dig till kundservice.
Om du inte är nöjd med det beslut du har fått kan du kostnadsfritt begära prövning i Svedeas överprövningsnämnd. Du meddelar i så fall den som handlagt ditt ärende att du vill ha en prövning i Överprövningsnämnden. Om du inte vet vem din handläggare är kan du höra av dig till kundservice.
Du kan också begära prövning i Överprövningsnämnden genom att skicka brev till:
Svedea AB
Kundombudsmannen
Box 3469
103 69 Stockholm
När du begär prövning i Överprövningsnämnden ber vi dig ange vilket försäkringsnummer eller skadenummer prövningen avser. Vidare ber vi dig tydligt redogöra för vad i beslutet du vill ha prövat och varför du anser att vår bedömning är felaktig.
När vi fått in din begäran om prövning i Överprövningsnämnden kommer vi först att bedöma om det rör sig om den typ av ärende som kan prövas där. Överprövningsnämnden prövar endast tvistiga anspråk på grund av försäkringsavtal i ärenden där Svedea lämnat ett slutgiltigt beslut.
Följande typer av ärenden och frågor prövas inte i Överprövningsnämnden:
Överprövningsnämnden består av ledande befattningshavare från Svedea och kundombudsmannen. Kundombudsmannen är ordförande i nämnden och har utslagsröst vid votering.
Du måste begära överprövning inom ett år efter vårt beslut.
Om du fortfarande inte är nöjd med beslutet finns det andra möjligheter för dig att gå vidare med ditt ärende enligt nedan. Notera att det kan finnas andra möjligheter att få ärendet prövat beroende på typ av skada.
ARN prövar ärenden där konsumenter är i tvist med företag. Prövningen är kostnadsfri.
Telefon: 08-508 860 00
Webb: arn.se
Trafikskadenämnden prövar ersättning för personskador för den som har skadats i trafiken. Prövningen är kostnadsfri.
Telefon: 08-522 787 00
Webb: trafikskadenamnden.se
Patientskadenämnden prövar tvister gällande ersättning enligt patientskadelagen. Nämnden verkar för en enhetlig och rättvis tillämpning av patientskadelagens regler om patientskadeersättning. Prövningen är kostnadsfri.
Telefon: 08-522 787 44
Webb: www.patientskadenamnden.se
Personförsäkringsnämnden prövar tvister mellan den försäkrade och försäkringsbolaget i ärenden som rör liv-, sjuk- och olycksfallsförsäkring. Prövningen är kostnadsfri.
Telefon: 08 - 522 787 20
Webb: www.forsakringsnamnder.se
Nämnden prövar tvister inom rättsskyddsförsäkringen och motsvarande del i trafikförsäkringen.
Telefon: 08-522 787 20
Webb: https://www.forsakringsnamnder.se
Både privatpersoner och företagare kan vända sig till domstol för att få sitt ärende prövat. Part är då inte Svedea utan försäkringsgivaren HDI Global Specialty SE, Sverige filial, org nr 516402-6345.
Du kan få kostnadsfri information och vägledning i försäkringsfrågor genom att kontakta Konsumentvägledningen i din kommun.
Du kan även kontakta:
Telefon: 0200- 22 58 00
Webb: konsumenternas.se
Telefon: 0771- 525 525
Webb: hallakonsument.se
Om du har frågor kring hanteringen av klagomål kan du kontakta Klagomålsansvarig Maria Blomberg genom att skicka ett mejl till klagomal@svedea.se
Svedea är försäkringsförmedlare och förmedlar försäkringar för HDI Global Specialty SE, Sverige filials räkning. Om du önskar kontakt med försäkringsgivaren för att framföra ditt klagomål hittar du kontaktuppgifterna på www.hdi.global