2018-02-06
Internationella ligor stjäl varje år utombordsmotorer för mer än 150 miljoner kronor i Sverige. Stöldgodset förs huvudsakligen österut där nyare båtmotorer är hett eftertraktade på hälarmarknaden. Eftersom ingen utförselkontroll sker i Sverige är risken för tjuvarna att åka fast mycket liten.
I Svedeas båtlivsundersökning där 3 900 båtägare deltagit framkommer att hela 82 % av de som äger en båt med utombordare oroar sig för att få sin motor stulen och att 17 % redan har drabbats.
– Det är alarmerande siffror som dessutom fortsätter att öka och det är bedrövligt att vi inte kan komma tillrätta med problemet. Vi på Svedea har länge drivit frågan om en förändrad lagstiftning som gör det möjligt för tullen att ingripa vid misstanke om utförsel av stöldgods. Under hösten har det motionerats flitigt i riksdagen och vi hoppas verkligen att 2018 blir året då politikerna fattar de beslut som är nödvändiga, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.
I Svedeas undersökning anger båtägarna att de för att skydda båten och båtmotorn använder startspärr, söksystem, låser in sin motor och går vakt. Men majoriteten, 64 %, tror att den enskilt viktigaste åtgärden för att få stopp för båtmotorstölderna är att ge tullen utökade befogenheter att ingripa.
– Vår undersökning visar tydligt vilket stort problem stölderna är men också att det finns en stor enighet om vad som krävs för att sätta stopp för tjuvarna. Det är helt orimligt att båtägarna lämnas att lösa problemet på egen hand. Alla åtgärder som försvårar stölder är bra men det är enligt vår mening endast ett utförselstopp som på allvar kan göra skillnad för båtägarna, säger Göran Södergren