2018-11-16
Det är en speciell känsla att susa fram i ett vinterlandskap på en slingrande väg, kantad av snötyngda granar. Bara man förberett både sig själv och motorcykeln på vad som väntar.
– Om vi börjar med hojen är det viktigaste att man har bra fäste. Planerar man att åka på is och snö bör man lämna in däcken för dubbning och berätta hur man ska använda motorcykeln under vintern. Lufttrycket på däcken är också viktigt, det har däckverkstaden koll på, säger Stefan Karlsson, produktchef för mc på Svedea.
Tänk även på skötsel och underhåll om du kör vintertid. Vägsalt, grus och smuts kan gå hårt åt motorcykelns obehandlade ytor och rörliga delar. Kom ihåg att hålla rent och smörj enligt instruktionsbokens anvisningar för körning under vintern.
– Minst lika viktigt är att du själv är ordentligt förberedd och rätt klädd. Lager-på-lager är en bra metod som lätt kan anpassas efter temperatur och väderlek. Kom ihåg att en temperatur på –10 upplevs som –25 om du kör 90 km/h på grund av fartvindens kyleffekt, säger Stefan Karlsson.
En annan utmaning vid vinterkörning är imma på visiret. Det avhjälps med ett dubbelvisir, helt enkelt två visir utanpå varandra med en tunn luftspalt mellan som håller imman borta.
Svedeas tips för vinterkörning med mc
Mer om vinterkörning med motorcykel.
Om vinterkörning utomlands.