2017-11-30
För att slippa lägga hojåkandet på hyllan under vintern tar allt fler med sig hojen och drar söderut. En mc-resa är för de flesta en fantastisk upplevelse men det finns några saker som är bra att tänka på för att slippa jobbiga överraskningar.
– Första steget är att bestämma vilken typ av resa man vill göra, för det finns många val. Allt ifrån att börja resan i Sverige och köra hela vägen till att flyga till en startpunkt och hyra hoj där. Vill man ha sällskap och slippa planeringen finns det flera arrangörer, till exempel Sveriges MotorCyklister (SMC), som ordnar särskilda gruppresor för just mc-åkare, säger Stefan Karlsson, produktchef för mc-försäkring på Svedea.
När det gäller de praktiska förberedelserna är en av de viktigaste punkterna att se till att både hojen och du är försäkrade och att du får med dig alla viktiga papper. Och ska du ha med din egen hoj på resan bör den vara servad och besiktigad så att du vet säkert att allt är i sin ordning. Värt att tänka på är att om du planerar att vara borta längre tid än sex månader så kan du behöva bosätta dig och registrera hojen i landet du ska köra runt i för att försäkringar och annat ska gälla.
– De senaste åren har vi fått allt fler frågor om hur försäkringen fungerar och vad som gäller när man ska åka utomlands och köra hoj. Många mc-ägare vill få möjlighet att köra även under vintern och lägger gärna sina semesterpengar på mc-resor söderut, säger Maria Nordqvist, ansvarig för konsumentfrågor, trafikpolitik, fordons- och försäkringsfrågor på Sveriges MotorCyklister.
Svedeas bästa tips för dig som ska resa med hoj