Sök på Svedea.se

En fyr lyser i mörkret

Mörkernavigering med båt

För många innebär kortare dagar och mörkare kvällar slutet på båtsäsongen, för andra är hösten den bästa tiden på sjön. Oavsett vad du själv tycker så är det en del saker du bör tänka på om du ger dig ut i mörkret efter sommarsäsongens slut. Vi berättar mer

Mörker och synlighet

Ett måste ombord är att ha rätt monterade och fungerande lanternor ombord så du syns på vattnet. Slarvar du med detta utsätter du dig själv och andra för risk och kan dessutom få ordentliga böter. Ett tips, speciellt om du har segelbåt, är att byta till strömsnålare LED-lampor. Då drar inte lanternorna onödigt mycket ström. Undvik även en sammansatt lanterna i masttoppen. Den kan vara svår att upptäcka på nära håll och kan förväxlas med mobilmasternas varningsljus. Kartläsningslampor och instrumentbelysning kan förstöra mörkerseendet, försök alltså att dimma ner ljuset.

Vårda mörkerseendet

Mörkernavigering kräver mycket mer koncentration än på dagtid – och att du ser så mycket som möjligt. Försök alltså att skaffa dig ett mörkerseende redan innan du lättar ankar. Ju längre tid du har mörkt ombord innan avfärd, desto snabbare anpassar sig ditt seende. Var försiktig med strålkastare, däckbelysning och andra ljuskällor, de förstör mörkerseendet snabbt. Ibland måste man dock tända en ljuskälla. Titta då med ena ögat så behåller du mörkerseendet på det andra. 

Mörker och dimma

En viktig grundregel är att alltid anpassa båtens hastighet efter omständigheterna. Är du alltså ovan vid mörkerkörning, eller upptäcker att något inte stämmer, så bör du sänka hastigheten direkt eller stoppa helt. Det är bättre att fokusera en gång till på navigeringen än att hamna fel. Det är också obehagligt att bli överraskad av dimma. Om det händer bör du direkt markera i sjökortet var du befinner dig. Ta sedan ut kurser och mät distanser. Lita på kompassen, dina ögon och öron. Har du en radar ombord behöver du bara att koncentrera dig på den och anpassa farten. Med GPS eller plotter kan du navigera via waypoints eller e-sjökortet. Tänk bara på att båtar inte syns i plottern så använd dina öron och ögon.

Se till att höras i mörkret

Enligt lag är du skyldig att ha någon form av ljudalstrare ombord, till exempel en gasdriven tuta. Det är speciellt viktigt i mörker och dimma. Då är du nämligen skyldig att signalera regelbundet så andra hör var du är. 

Förtöjning

Lägre självrisk vid skadefria år

Upptäck vår båtförsäkring

Mörkerseende och avstånd

Avståndsbedömning är alltid svårare i mörker, oavsett hur erfaren du är. Starka ljus uppfattas lätt som nära och svagare ljus kan dyka upp utan förvarning. Välj hellre den ljusare sidan av till exempel ett sund och ta det lugnt så fort du är tveksam.

Mörkerseende och fyrar

Oavsett om du kör motor- eller segelbåt så är det bra att träna på att köra i fyrad led i mörker – och att alltid köra med motor, inte segel. Det är också viktigt att du kan skilja fyrarnas karaktärer från varandra. Ta ut kurserna mellan fyrarna och mät även avstånden mellan dem, till exempel med en logg med distansmätare. Har du det nedskrivet så är det lättare att se om du ligger i rätt fyrsektor och styr mot rätt fyr. Kör du på okända vatten bör du helst ha med dig någon som kan hjälpa dig. En av er styr och den andra koncentrerar sig på navigeringen. 

Fem tips vid mörkerkörning