Det är viktigt att alla förare förstår konsekvenserna av att köra för fort och de böter som kan utfärdas. Att köra för fort ökar risken för allvarliga olyckor. Genom att hålla hastigheten får vi säkrare vägar och minskar risken för olyckor. Syftet med böter är att helt enkelt att höja säkerheten på våra vägar genom att avskräcka förare från fortkörning.
För de som redan brutit mot trafikreglerna och kört över hastighetsbegränsningen kan straffet förhoppningsvis verka avskräckande i framtiden.
Fortkörningsböter finns för att minska antalet trafikolyckor och öka säkerheten på våra vägar.
Hastighetsbegränsningar är satta för att skydda förare, cyklister och fotgängare. Det är särskilt viktigt i tätbebyggda områden med många oskyddade trafikanter.
Höga hastigheter minskar förarens reaktionstid och ökar risken för allvarliga olyckor. Böterna är tänkta att ha en avskräckande effekt och uppmuntrar förare att hålla sig inom de lagliga hastighetsgränserna. När alla följer trafikreglerna ökar också förutsägbarheten i trafiken.
Böter utfärdas av Polisen när en förare överskrider den tillåtna hastigheten, och beloppet varierar beroende på hur mycket över hastighetsgränsen föraren kör och eventuella tidigare trafikförseelser.
Bötesbeloppen varierar från 1 500 kronor till 4 000 kronor. Även vid mindre överträdelser, som 5 km/h över gränsen, kan du få böter.
Vid särskilt hög överträdelse kan körkortet omhändertas, ibland redan på plats av bötesutfärdande polis, och föraren riskerar indraget körkort samt eventuellt högre böter eller andra straff. Det är upp till åklagare att bedöma.
Det är Polisen som utfärdar böterna, och Transportstyrelsen som administrerar körkort och kan besluta om återkallelse vid upprepade överträdelser.
Vid fortkörning på vägsträcka där hastighetsbegränsningen är 50 km/h eller lägre gäller följande gränser och bötesbelopp:
Antal km/h för fort | Bötesbelopp |
1–10 km/h för fort | 2 000 kronor |
11–15 km/h för fort | 2 400 kronor |
16–20 km/h för fort | 2 800 kronor |
21–25 km/h för fort | 3 200 kronor |
26–30 km/h för fort | 3 600 kronor |
31–35 km/h för fort | 4 000 kronor |
36 km/h för fort, och fortare | Åklagare fattar beslut |
På vägar med högre hastighet, över 50 hm/h, gäller detta:
Antal km/h för fort | Bötesbelopp |
1–10 km/h för fort | 1 500 kronor |
11–15 km/h för fort | 2 000 kronor |
16–20 km/h för fort | 2 400 kronor |
21–25 km/h för fort | 2 800 kronor |
26–30 km/h för fort | 3 200 kronor |
31–35 km/h för fort | 3 600 kronor |
36–50 km/h för fort | 4 000 kronor |
51 km/h för fort, och fortare | Åklagare fattar beslut |
Fortkörning är ofta ett av de beteenden som klassificeras som vårdslöshet i trafik. Det innebär att en förare visar uppenbar brist på hänsyn och försiktighet vid körning, vilket kan sätta andra trafikanter i fara.
Förutom böter kan fortkörning leda till andra påföljder. Föraren kan få körkortet indraget i månader eller rentav år, och i vissa fall fängelse. Ibland kan Transportstyrelsen göra bedömningen att en varning är tillräcklig.
Ofta utdelas en kombination av påföljder, där fortkörningsböter är en del. Vid allvarligare påföljder, som fängelsestraff, kan böter utebli.
Vid allvarliga överträdelser kan körkortet omhändertas direkt av Polisen. Det gäller speciellt vid överträdelser över 30 km/h på vägar med hastighetsgräns under 50 km/h, och över 40 km/h på vägar med högre hastighetsgränser.
Körkortet kan dras in för en period, kallad återkallelsetid eller spärrtid. Hur lång spärrtiden är beror på allvarligheten i överträdelsen. Normalt är den mellan 1–6 månader, men kan vara så lång som upp till tio år, eller obestämd tid i extrema fall. Under denna period har föraren inte rätt att köra bil.
Möjligheten att få ett nytt körkort senare påverkas bland annat av anledningen till återkallelsen och längden på tilldelad spärrtid.
I de allvarligaste fallen kan vårdslöshet i trafik leda till fängelsestraff, särskilt om du som förare orsakat en allvarlig olycka.
Vid grov vårdslöshet i trafik kan påföljden bli fängelse i upp till två år, eller längre vid till exempel olyckor som resulterat i dödsfall.
Fartkameror spelar en viktig roll i att övervaka och upprätthålla hastighetsgränserna på våra vägar. Kamerorna mäter hastigheten på fordon och tar bilder på de som kör för fort. I Sverige är det Trafikverket som ansvarar för att placera ut fartkameror. De gör detta i samarbete med Polisen.
Synliga fartkameror uppmuntrar förare att hålla hastighetsgränserna. De är placerade på strategiska platser där det finns en hög risk för olyckor, i syfte är att öka trafiksäkerheten. Enligt Trafikverket och Polisen bidrar fartkameror till att minska antalet dödliga och allvarliga olyckor med cirka 20–30 procent.
Om en förare fångas av en fartkamera kommer böter att utfärdas baserat på den registrerade hastighetsöverträdelsen. Oftast tar det mellan en till två veckor för böter att skickas ut. Om föraren inte tydligt kan identifieras på bilden kan det ta längre tid.