Däcken kan vara den avgörande skillnaden mellan trygghet och kontroll eller ett tillbud. Gamla eller slitna däck är dessutom vanligare på vägarna än många tror och därför är det så viktigt att du kollar dina egna mönsterdjup. För vinterdäck är minsta tillåtna djup 3 mm, men du bör helst ha minst 5 mm – oavsett om du har däck med eller utan dubb. Är det inte gjort när du bytte däck, så bör du själv kolla lufttrycket. Vilket däcktryck du ska ha brukar stå i karmen vid förardörren eller i instruktionsboken.
Anpassa alltid körningen efter hur vägarna ser ut och känn alltid efter att du har kontroll på bilen. Det är viktigare än att följa hastighetsbegränsningen. Känner du dig stressad så släpp hellre förbi bilarna bakom än öka hastigheten. Ett större avstånd till bilen framför är också väldigt viktigt då bromssträckorna ökar ordentligt under vintern. Var även försiktig när du svänger, inga hastiga rattrörelser så bilen riskerar att kana. Försök även att undvika frusna hjulspår och kör bredvid dem om möjligt.
En typisk sladd kan innebära att bilen inte svänger så mycket som du vill. Det kallas för understyrning och kan inträffa om du accelererar snabbt, motorbromsar eller om däcken planar på underlaget. Det första du ska göra då är att lätta på gasen och bromsa för att få greppet tillbaka. För att minska sladdrisken är det bättre att bromsa in först och svänga därefter, även om din bil har ABS-bromsar och antisladdsystem.
Sladd pga överstyrning gäller vanligtvis bakhjulsdrivna bilar som saknar antisladdsystem. Sladden inträffar då ofta när bakvagnen svänger mer än vad du avsett, antagligen för att du bromsat in för hastigt. En överstyrd sladd kan också orsakas av en fellastad bil, för lite luft i bakdäcken eller kraftiga sidovindar. Om det inträffar ska du lätta på gasen, koppla i friläge och försöka häva sladden med små rörelser.
På snövita vägar kan man ibland se de hala partierna, men det är bra om du tittar på hur trafiken framför dig beter sig på underlaget. Det kan ge dig både tips och extra tid att reagera. Tänk bara på att köra lugnt och undvik att bromsa och svänga samtidigt. Snöfria vägar ser ofta trygga ut, men kan tyvärr dölja väldigt hala partier. Är det nollgradigt ute så ökar halkrisken direkt, speciellt på broar som även kyls underifrån, sänkor och dalgångar.
Håll blicken riktad långt fram på asfalten. Ser du att den glittrar så betyder det att det finns iskristaller där som kan orsaka halka. Har det varit töväder så kan även smältvatten orsaka halka om temperaturen sjunker igen.
Det är alltid bra att vara förberedd på det man inte tror kan hända. Se därför till att du har varma kläder med dig i bilen, en isskrapa, spade, en bogserlina, ficklampa, varningstriangel och reflexvästar. Ett bra tips är också att ha med sig en påse sand. Kör du fast i snön kan den bli avgörande för att komma loss.