En service på verkstad är sällan gratis, men bilar som servas regelbundet är som sagt trafiksäkrare och oservade bilar riskerar dessutom att dra mer bränsle. Ska du någon gång sälja din bil, så får du sannolikt ett bättre pris om den är välskött och har en ifylld servicebok.
Dessutom kräver många försäkringsbolag att bilen ska vara servad regelbundet för att försäkringen ska gälla fullt ut, speciellt om det gäller en maskinskada. Det finns alltså en hel del skäl som talar för att du bör låta verkstaden sköta din service, men det finns ändå några saker du kan göra själv.
Det enklaste du kan göra är att kontrollera att du alltid har spolarvätska. Så länge du inte är i riktigt kyliga trakter så fungerar den färdigblandade spolarvätskan bra. Du kan även byta däck själv, bara du har en domkraft och ett fälgkors.
Tänk då bara på att sätta de bästa däcken bak, annars ökar risken för överstyrning och sladd. Det kan också vara en bra idé att byta plats på däcken då och då för att få ett jämnare slitage.
Du kan även kolla motoroljan själv. Dra bara ut oljestickan, torka av den och sätt tillbaka den. Ta sedan upp den och se så nivån ligger ungefär mitt emellan strecken för min och max. Det du också kan göra själv är att byta olje-, luft- och kupéfilter.
Det finns så klart moment som är svåra att klara själv, delvis för att de är komplicerade men också för att det kan vara livsfarligt om de inte görs rätt. Allt som t ex har med bromsarna att göra bör bara utföras av fackmän. Styrbox och framvagnsinställning är också sånt som bara yrkesmän bör serva.
Det finns alltså saker du kan göra själv om du vill hålla utgifterna nere. Men tänk då på att du samtidigt kan begå misstag som kan försämra säkerheten och i sin tur kosta pengar. En servicebok som är ifylld av fackmän är dessutom bra för bilens andrahandsvärde.