Söndagen den 23/2 kommer våra digitala tjänster vara stängda för underhåll. Det innebär att det inte kommer att vara möjligt att räkna på våra försäkringar, anmäla skada eller logga in på Mina sidor. 

Vi beklagar eventuella besvär och ser fram emot att välkomna dig tillbaka senare. Tack för din förståelse!

Sök på Svedea.se

Förarens händer håller i ratten på en bil som färdas på motorvägen. Vägen sträcker sig framåt med skog och trafik i bakgrunden.

Vibrationer i ratten – vanliga orsaker och lösningar

Vibrationer i ratten kan vara ett tecken på allt från små till allvar­liga problem med bilen. Oavsett om de uppstår vid hög hastighet, under inbromsning eller vid kurvtagning är det viktigt att inte ignorera dem.

Rattfrossa – varför uppstår vibrationer i ratten? 

Vibrationer i ratten, även kallat rattfrossa, kan bero på flera olika faktorer som påver­kar bilens prestanda och säkerhet. Nedan förklarar vi de vanligaste orsakerna till att ratten skakar. 

Däck och hjul

En av de vanligaste orsakerna är obalan­serade eller slitna däck. När däcken är ojämnt slitna, felmonterade eller defor­merade kan de skapa obalans i hjulen, vilket resulterar i att ratten börjar skaka. Felaktig hjulinställning kan också orsaka att däcken slits ojämnt, vilket i sin tur leder till vibra­tioner som blir särskilt märkbara vid högre hastigheter. 

Bromsar

En annan orsak kan vara problem med brom­sarna. Ojämna bromsskivor, slitna bromsbelägg eller fastnade bromsok kan göra att ratten vibrerar när du bromsar. Det är viktigt att ta detta på allvar, eftersom problem med bromssystemet påverkar både körkomfort och säkerhet.  

Vibrationer kan även komma från styr­systemet, som om styrservon inte fungerar som den ska eller om det finns en läcka i servooljan. Detta märks ofta när du vrider ratten i stillastående läge eller kör i kurvor.

Fälgar

Utöver däcken och bromsarna kan fälgarna vara en annan orsak till att ratten skakar. Skador på fälgarna eller smuts, snö och lera som samlas i dem kan skapa obalans som märks i ratten. Vidare kan slitage i hjullager eller drivaxel också ge upphov till skak­ningar, särskilt om de är skadade eller slitna. Dessa vibrationer kan ofta kännas i hela bilen och förvärras i takt med att hastig­heten ökar. 

Det är viktigt att notera när vibrationerna uppstår – till exempel vid hög hastighet, under inbromsning eller i kurvor – eftersom det ger tydliga ledtrådar till var problemet ligger. 

Vibrationer i ratten vid hög hastighet 

Om ratten börjar vibrera när du kör i hög hastighet är det ofta ett tecken på obalan­serade eller slitna däck. Däck som har ojämnt slitage, blivit deformerade eller mon­terats fel kan orsaka obalans i hjulen, vilket leder till skakningar i ratten. 

Så här felsöker du: 

För att åtgärda obalanserade däck behöver du besöka en däckverkstad för däckbalan­sering. Det är en enkel åtgärd som gör stor skillnad för bilens prestanda och säkerhet. 

BIL Produktingang 980X590

Vad kostar det att försäkra min bil?

Räkna på ditt pris här

Vibrationer vid inbromsning 

Om du märker vibrationer i ratten när du bromsar är det vanligtvis ett tecken på problem med bromsarna. Detta kan bero på: 

Rostiga eller slitna bromsskivor skapar en ojämn yta som gör att ratten vibrerar när bromsbeläggen pressas mot skivan. Detta är särskilt vanligt i Sverige, där saltade vägar på vintern ökar risken för rost. 

Så här felsöker du: 

Om du misstänker problem med bromsarna bör du boka tid hos en verkstad så snabbt som möjligt. Slitna eller ojämna bromsskivor är inte bara irriterande utan också en säkerhetsrisk. 

Skakningar i ratten vid kurvtagning 

Vibrationer eller skakningar som känns extra tydligt när du svänger kan vara tecken på problem i styrsystemet. Det kan bero på lågt tryck i servooljan eller slitage i styr­servon. 

Så här felsöker du: 

Problem med styrservon eller om du behöver göra en hjulinställning kräver ofta professionell hjälp, så kontakta en verkstad om du upplever skakningar i ratten under kurvtagning. 

Rattfrossa på grund av skadade fälgar eller hjulproblem 

Fälgar som har skadats av exempelvis trot­toarkanter eller gropar i vägen kan orsaka obalans och vibrationer. Smuts, lera eller snö som fastnar inne i fälgen är en annan vanlig orsak till skakningar. 

Så här felsöker du: 

Om problemet kvarstår trots rengöring bör du kontakta en verkstad för att kontrollera och eventuellt byta ut fälgarna. 

Rattskakningar kan bero på slitage i hjullager eller drivaxel 

Vibrationer som känns genom ratten kan också komma från slitna hjullager eller en skadad drivaxel. Hjullagret håller hjulen på plats och minimerar friktion, medan driv­axeln överför kraft från motorn till hjulen. 

Tecken på problem: 

För att kontrollera hjullagret kan du vicka på hjulet när bilen är upphissad. Om det glap­par behöver hjullagret bytas. Drivaxeln bör däremot kontrolleras av en professionell mekaniker. 

Ta hjälp av en bilverkstad 

Om du har kontrollerat de vanligaste orsakerna till vibrationer i ratten, som däckens skick, fälgarna och bromsarna, men problemet kvarstår är det dags att kontakta en verkstad. Vibrationer kan vara tecken på djupare problem som behöver professionell felsökning för att inte förvärras eller påverka bilens säkerhet. 

Det är särskilt viktigt att söka hjälp om vibrationerna är konstanta och inte för­svinner, eller om de blir värre vid högre hastigheter eller när du bromsar. Även små skakningar kan med tiden leda till större problem, som snabbare slitage på hjul­upphängning, styrsystem och broms­komponenter. Om du känner dig osäker på orsaken eller inte har möjlighet att felsöka själv är en verkstad det bästa alternativet. 

En professionell mekaniker kan balansera däcken, utföra en noggrann hjulinställning, samt kontrollera bromsar, hjullager och styrsystem för att hitta och åtgärda felet. Att ta itu med vibrationer i tid sparar både pengar och förhindrar onödiga risker i trafiken. 

Skriven av: Elin Junestedt

Publicerad: 2025-02-05

Profilbild för Mats Norrman
Granskad och godkänd av

Mats Norrman

Produktspecialist bil

Mats Norrman har över 20 års erfarenhet inom försäkringsbranschen och är diplomerad säljare inom sakförsäkring. Genom åren har han arbetat med allt från försäljning och kundservice till skadereglering för person- och motorskador för bil, mc, snöskoter och ATV. Sedan 2018 har Mats varit en del av Svedea, där han nu arbetar som produktspecialist för bil.