Sök på Svedea.se

Däck på rad

Förvara dina däck säkert

Hur säker din bil än är, så är skicket på däcken helt avgörande. De är bilens enda kontakt med vägen och eftersom däcken åldras även när de inte används, bör du förvara dem rätt. Vi berättar mer.

Däcken har förvånande stor betydelse för hur en bil uppför sig på vägen. Fel däck, för gamla eller illa skötta däck kan göra det både bullrigt, störigt och farligt på vägen. När däckens skick är bra upplevs bilen som tyst, mjuk och med en skön vägkänsla i ratten.

Förvara däcken hemma

Tar du hand om däcken själv bör de förvaras i en ren, torr och sval lokal med vettig ventilation och skyddade från direkt solljus. Om du förvarar däcken i garaget eller det mörka källarförrådet är det viktigt att skydda däcken från lösningsmedel, olja och andra kemikalier som kan påverka gummit.

Däcken ska också hållas borta från ozonproducerande maskiner som generatorer, elektriska motorer och så vidare. Förvara alltså inte däcken direkt bredvid en frysbox, utan i andra änden av rummet.

Om bilen inte körs under mer än ett par månader kan däcken bli lätt ovala. Detta brukar visserligen rätta till sig efter några mils körning, men vi rekommenderar att du pallar upp bilen så hjulen hänger i luften. Se också till att ha det maximalt rekommenderade lufttrycket i däcken.

I den bästa av världar bör däck på fälg förvaras hängande på krok. Liggande går också bra. Lösa däck utan fälg ska dock förvaras ståendes. Du får gärna rotera dem lite då och då. 

Av brandsäkerhetsskäl kan vissa bostadsföreningar ha lokala förbud mot att förvara bildäck i bostadsföreningens källarförråd, eftersom de kan orsaka en kraftig rökutveckling. 

Har du ett garage eller radhusgarage får du lagra en uppsättning av däcken. Tänk på att dina förvarade sommardäck är ett attraktivt byte för tjuvar. Stölder av sommardäck ökar.

Vinterdäck kan få en hård yta med dåligt grepp när de lagras över sommaren. Därför ska vinterdäcken på innan snön kommer, så att det yttersta lagret hinner slitas ner lite innan det blir halt.

Tvättning av däck och fälgar

För att däcken ska kunna prestera optimalt bör de alltid hållas rena. Speciellt viktigt inför förvaring, då ett rent däck är enklare att läsa av skick samt eventuella skador. Börja med en grundlig tvätt av både däck och fälg. Få bort asfalt, salt och kemikalier. En gammal diskborste och lite diskmedel duger oftast fint. Använder du högtryckstvätt, var rädd om däcken och skruva ner trycket eller håll lagom avstånd.

Däckhotell

Numera erbjuder de flesta däckhandlare, bilverkstäder och bilhandlare däckförvaring där de förvarar dina sommar- eller vinterdäck. Har du ont om plats eller söker en bekväm lösning kan däckhotell vara ett bra alternativ. Du får hjälp med både förvaring och byte av däck. Du får även påminnelser när det är dags för däckbyte samt någon som kontrollerar skicket på dina däck. Ibland ingår även tvättning. Förvaring på däckhotell kostar allt från några hundralappar upp till tusen kronor per säsong.

Välskötta däck är världens billigaste livförsäkring

Däckens livslängd går lättast att se på mönsterdjupet. Vid sommarväglag gäller minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Men med tanke på risken för vattenplaning bör du köpa nya sommardäck när det är 3 mm kvar och vinterdäck när det är 4 mm kvar. Är du osäker, be en däckexpert bedöma hur slitna dubbarna är och hur hårt gummit har blivit. Och välj bort året-runt-däck, så kallade allrounddäck på sommaren. De ger sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet än vad sommardäck gör.

Sammanfattningsvis bör du tänka på dessa fyra saker:

Vad täcker vår försäkring vid däckförvaring?

Se ditt pris på bilförsäkring

Skriven av: Elin Junestedt

Publicerad: 2023-11-10

Profilbild för Mats Norrman
Granskad och godkänd av

Mats Norrman

Produktspecialist bil

Mats Norrman har över 20 års erfarenhet inom försäkringsbranschen och är diplomerad säljare inom sakförsäkring. Genom åren har han arbetat med allt från försäljning och kundservice till skadereglering för person- och motorskador för bil, mc, snöskoter och ATV. Sedan 2018 har Mats varit en del av Svedea, där han nu arbetar som produktspecialist för bil.