Behöver du hjälp kan du som tidigare nämnts alltid ringa vår bärgningsjour på telefonnummer 0771-160 190. Föredrar du att boka genom vår onlinetjänst så kan du klicka på denna länk.
Punktering inträffar när ett däck förlorar luft. Det vanligaste är att ett vasst föremål, som en spik eller en glasbit, har trängt igenom däcket. Det kan också bero på slitage, en spricka i däcksidan, en läckande ventil eller att däcket har blivit för gammalt. I vissa fall kan det handla om en smygpunktering (pyspunka), där luften långsamt läcker ut utan att du märker det direkt.
När ett däck tappar luft påverkas bilens balans och styrning. Punkteringen gör att däcket inte längre kan bära bilens vikt på rätt sätt, vilket leder till sämre väghållning och större risk för olyckor. Kör du dessutom i hög fart kan däcket snabbt bli överhettat och gå sönder helt. Därför är det viktigt att åtgärda en punktering direkt.
Att upptäcka en punktering tidigt kan minska risken för större skador. Här är några vanliga tecken på att något är fel:
Om du märker något av dessa tecken, stanna bilen så snart det är säkert. Kontrollera däcken och ta reda på vad som orsakat problemet.
Ibland tappar ett däck luft utan att det handlar om en punktering. Det kan bero på:
Om du märker att däcket ofta behöver fyllas på med luft är det bra att låta en verkstad kontrollera däcket, ventilen och hjulet. Att köra med för lågt lufttryck kan leda till ojämnt slitage, högre bränsleförbrukning och sämre väghållning.
För att undvika problem bör du kontrollera lufttrycket minst en gång i månaden och alltid innan längre bilresor.
Nej, det är inte säkert att köra med punktering. Ett skadat däck kan brista helt när som helst, vilket gör bilen svår att kontrollera. Om du kör med punktering riskerar du också att skada fälgen, vilket gör reparationen dyrare.
Om punkteringen är liten och bilen har run flat-däck kan du köra med en maxhastighet på 80 km/h. Dessa däck är designade för att vara stabila och bibehålla kontrollen även när de är punkterade. Har du vanliga däck är det bäst att undvika att köra helt. Om du måste köra, gör det långsamt och bara till närmaste säkra plats.
Priset för att laga en punktering beror på skadans omfattning och vilken däckfirma du vänder dig till. En mindre punktering, som till exempel orsakats av en spik i slitbanan, kostar oftast mellan 400 och 1000 kronor beroende på verkstad.
I det priset ingår att skadan lokaliseras och lagas, däcket fylls med luft och hjulet balanseras så att du kan köra vidare tryggt och säkert. Om skadan däremot sitter på däckets sidovägg, eller om däcket har flera punkteringar, kan det vara omöjligt eller olönsamt att laga. Då behöver däcket bytas ut helt.
Ett nytt däck kostar från cirka 1 000 kronor och uppåt, beroende på däckdimension och vilket märke du väljer. Det kan kännas som en hög kostnad, men att köra på ett skadat eller gammalt däck är både osäkert och kan leda till ännu större utgifter om olyckan är framme. Därför är det alltid en bra idé att prioritera däckens skick och låta en verkstad bedöma om lagning är en säker lösning eller om du behöver byta däcket helt.
För att minska risken för punktering och andra däckproblem är det viktigt att sköta om däcken regelbundet. Lufttrycket bör kontrolleras minst en gång i månaden och alltid innan längre bilresor. Ett korrekt lufttryck är inte bara avgörande för säkerheten, utan minskar också slitaget på däcken och kan hjälpa dig att spara pengar genom att förbättra bränsleförbrukningen.
Även däckens skick bör inspekteras regelbundet. Leta efter tecken på ojämnt slitage, skador som sprickor eller hål, och se till att mönsterdjupet är tillräckligt – minst 1,6 millimeter för sommardäck och 3 millimeter för vinterdäck enligt lag, men gärna mer för bättre grepp.
Visste du att din ersättning kan sättas ned i det fall en vagnskada inträffar och det visar sig att du kört med däck som är undermåliga i lagens mening. I Svedeas försäkringsvillkor så är en säkerhetsföreskrift att bilen ska ha lagstadgad utrustning.
Att ha rätt däck för säsongen är också avgörande. Sommardäck ger bäst grepp på torra och våta vägar under varmare månader, medan vinterdäck är konstruerade för att klara av kyla, is och snö. Du bör alltid ha en fungerande lagningssats eller ett reservdäck i bilen. Det kan göra stor skillnad om du råkar ut för en punktering och behöver en snabb lösning för att komma vidare.
Mats Norrman
Produktspecialist bil
Mats Norrman har över 20 års erfarenhet inom försäkringsbranschen och är diplomerad säljare inom sakförsäkring. Genom åren har han arbetat med allt från försäljning och kundservice till skadereglering för person- och motorskador för bil, mc, snöskoter och ATV. Sedan 2018 har Mats varit en del av Svedea, där han nu arbetar som produktspecialist för bil.