Sök på Svedea.se

Företags­försäkring för dig inom handel

  • Toppbetyg från skadedrabbade kunder

  • Inga generella paketlösningar

  • Snabb ärendehantering

Två glada kvinnor står utanför en butik med fönsterskyltning med leksaker och accessoarer i rosa och vita färger. Två glada kvinnor står utanför en butik med fönsterskyltning med leksaker och accessoarer i rosa och vita färger.

Starta vår guide till rätt företagsförsäkring

Organisationsnummer

Toppbetyg från skade­drabbade kunder

En överväldigande majoritet av våra kunder är ännu mer nöjda efter att det fått en skada.

Inga generella paketlösningar

Alla våra försäkringslösningar anpassas efter dig, din bransch och dina förutsättningar. 

Snabb ärendehantering

När en skada inträffar vill du ha snabb hjälp och det kan vi ge. 99 procent av alla ärenden hanteras inom 24 timmar.

Vad tycker våra kunder?

4.9

Baserat på 161 omdömen
Alla kunder som haft en skada får ranka oss och ge ett omdöme vilka märks med ”verifierad kund”. Omärkta omdömen har lämnats direkt på webben och behöver inte vara gjorda av kunder. Samtliga omdömen granskas innan publicering och stötande eller kränkande innehåll tas bort, men antalet stjärnor behålls.

Vi guidar dig till rätt försäkring

En försäkring för dig som jobbar inom butik, e-handel, parti- eller grossisthandel ska självklart bara innehålla det skydd du verkligen behöver.

Därför guidar vi dig hela vägen till en personlig och kostnads­effektiv försäkrings­lösning som bara innehåller det som är viktigt för dig.

Du kan så klart alltid ändra ditt skydd om omständigheterna förändras.

Anpassat för handeln

Basskydd oavsett verksamhet

Vissa försäkrings­­skydd måste alla företag ha. Hit räknas ansvars­­­försäkring, avbrotts­­försäkring, egendoms­­försäkring och rättsskydds­­försäkring. För vissa verksamheter kan det vara aktuellt med ytterligare bas­skydd.

Skydd för dig inom handel

Vi vet vilka utmaningar du som jobbar inom handel kan komma att ställas inför. Därför rekommenderar vi de specifika skydd som passar just dig. Säljer du delikatesser? Då är en kyl- och frysförsäkring bra att ha. Har din butik skylt­fönster? Se till att de är försäkrade. Om du också har inrett en hyrd butiks­lokal kan ett speciellt skydd för det vara lämpligt.

En glad kvinna i en leksaksaffär står framför en hylla fylld med färgglada produkter, bär stora turkosa örhängen och ett svart tröja, och hon ser direkt in i kameran med ett varmt leende

Trygghet för dig och din butik

Vad händer om ni får ett problem med en leverantör eller om kassan slutar fungera?

Vi guidar dig till de skydd som får dig och din verksamhet att känna er trygga.

Innehåll och tillval

Tillsammans hittar vi en lösning som är anpassad efter dig och din verksamhet, med de viktigaste basskydden och specifika skydd för dig inom handel och butik. Listan här nedanför är ett urval. För ett anpassat förslag behöver du göra vår köpguide.

Basskydd

Ansvarsförsäkring – sak- och personskada

Försäkringen gäller om någon kräver skadestånd av ditt företag på grund av sak- eller person­skada. Den omfattar även skadestånd till följd av levererad produkt, så kallat produkt­ansvar. Kostnader för utredning, ombud och ersättning av eventuellt skadestånd omfattas också av försäkringen.

Ansvars­försäkringen ger även ett utökat skydd för omhändertagen egendom, inklusive nyckel­förlust, och ansvar för hyrd lokal eller byggnad.

Om en kund till exempel köper en produkt i din butik och produkten sedan visar sig vara defekt eller felaktig och orsakar kunden en skada, ersätter försäkringen kundens kostnader för att åtgärda skadan.

Läs mer om ansvarsförsäkring

Avbrottsförsäkring

Försäkringen lämnar ersättning för ditt företags fasta kostnader och utebliven vinst vid ett avbrott i verksamheten till följd av ersättningsbar egendomsskada.

Du kan till exempel få ersättning om du går miste om vinst för att företagets lager brinner upp, eller ersättning för utebliven vinst om din butik måste hålla stängt för att alla dina varor har stulits vid ett inbrott.

Läs mer om avbrottsförsäkring

Egendomsförsäkring – maskiner och varor

Försäkringen gäller med allriskomfattning. Det betyder att du kan få ersättning för plötslig och oförutsedd fysisk skada på, eller förlust av, försäkrad egendom. Försäkringen omfattar till exempel alla maskiner, inventarier, varor, kunders och anställdas egendom.

Du kan exempelvis få ersättning för varor som stjäls eller egendom som skadas vid ett inbrott i din butik eller i ditt lager.

Läs mer om egendomsförsäkring

Rättsskyddsförsäkring

Om ditt företag hamnar i tvist med någon, till exempel en kund, hyresvärd eller leverantör och tvisten måste avgöras i rättsinstans hjälper rättsskyddsförsäkringen till med ombudskostnaderna för att driva tvisteprocessen.

En butiksinnehavare kan till exempel få sitt hyresavtal för butikslokalen uppsagt på grund av att hyresvärden vill ändra hyresvillkoren. Anser du som butiksinnehavare att uppsägningen och de nya villkoren är oskäliga kan du stämma hyresvärden för att få uppsägningen ogiltigförklarad. Då ersätter rättsskyddsförsäkringen nödvändiga kostnader för utredning och juridiskt ombud.

Läs mer om rättsskyddsförsäkring

Skydd anpassat för dig inom handel

Egendomsförsäkring – tobak

Försäkringen gäller med allriskomfattning, vilket betyder att ersättning lämnas för plötslig och oförutsedd fysisk skada på, eller förlust av, försäkrad tobak.

Extrakostnadsförsäkring

Försäkringen gäller för extrakostnader som kan uppstå för att hålla företaget igång vid skada.

Det kan till exempel handla om brand i lokalerna där företagets administration sköts och att du snabbt måste flytta administrationen till andra lokaler för att upprätthålla verksamheten. Försäkringen täcker då extrakostnader som uppstår på grund av detta.

Förmögenhetsbrottsförsäkring

Försäkringen gäller för skada som drabbar den försäkrade genom att arbetstagare gör sig skyldig till förmögenhetsbrott i tjänsten.

Försäkringen gäller även för den skadeståndsskyldighet som kan föreligga för försäkrad genom att arbetstagare i tjänsten bevisligen gör sig skyldig till förmögenhetsbrott mot annan.

Kollektiv olycksfallsförsäkring

Ersättning lämnas för kostnader och eventuell invaliditet som kan uppkomma till följd av olycksfall som drabbar den försäkrade.

Krisförsäkring

Försäkringen gäller för terapihjälp för anställda som drabbas av psykisk kris på grund av traumatisk händelse som inträffat i samband med tjänsten.

Ersättning lämnas för upp till tio behandlingar, dock med högst 0,5 prisbasbelopp per anställd.

Kundolycksfallsförsäkring

Försäkringen gäller för olycksfall som leder till personskada på kund eller besökare i försäkringstagarens lokaler.

Kyl- och frysförsäkring

Försäkringen är ett skydd för temperaturförändringar i kyl- och frysrum, frysbox samt frysdisk.

Maskinavbrottsförsäkring

Försäkringen ersätter förlust av täcknings­bidrag som uppstår till följd av ersättningsbar maskinskada. Det innebär ersättning för både fasta kostnader och utebliven vinst.

Maskinförsäkring

Försäkringen lämnar ersättning för plötslig och oförutsedd inifrån kommande skada.

Mediahanteringsförsäkring

Försäkringen ersätter skäliga kostnader för att anlita extern pr-konsult i syfte att skydda ditt varumärke vid en ersättningsbar skada.

Ett exempel på detta är om du har en tvist med en kund där rättskydds­försäkringen används, och i samband med tvisten går kunden till media och förmedlar sitt missnöje.

Sjukavbrottsförsäkring

Försäkringen lämnar ersättning om en i försäkringsbrevet angiven nyckelperson blir sjukskriven. Ersättning lämnas för verksamhetens fasta kostnader eller merkostnader på grund av sjukskrivningen.

Försäkringen gäller med karenstid, vilket innebär att ersättningen börjar betalas ut när karenstiden är passerad. Ingen ersättning betalas ut om sjukskrivningen är kortare än karenstiden.

Försäkringen gäller även med ansvarstid, vilket innebär den längsta tiden från sjukskrivningens start som ersättning kan betalas ut.

Tjänstereseförsäkring

Försäkringen lämnar ersättning för kostnader som uppkommer till följd av sjukdom eller olycksfall under tjänsteresa.

Ersättning lämnas bland annat för dödsfall, försening, invaliditet, kidnappning, kris, reseavbrott och överfall.

Ersättning lämnas även för skada på medfört privat bagage och företagets egendom.

Utställningsförsäkring

Försäkringen ger skydd för dina varor vid transport till, från samt under utställning på exempelvis mässor.

Vd-/styrelseansvarsförsäkring

Försäkringen gäller för varje person som varit, är eller kommer att bli verkställande direktör, medlem av styrelse eller av styrelsen vederbörligen utsedd ledande befattnings­havare.

Försäkringen omfattar skadestånds­­skyldighet för ren förmögenhets­­skada som försäkrad kan åläggas enligt gällande skadestånds­­rättsliga regler.

Vanliga frågor och svar

Vad ersätter försäkringen vid butiksinbrott?

Vid ett butiksinbrott är det vanligt att skador uppstår på till exempel dörrar och kassaterminaler, förutom att varor stjäls. Säger hyreskontraktet att butiksinnehavaren är ansvarig för underhåll av ytskikt, inkluderat dörrar och fönster, ersätter en egendomsförsäkring dessa skador och de stulna varorna.

Hur är min butik skyddad vid brand i fastigheten?

Om en brand uppstår i fastigheten kan det leda till rök- och sotskadade varor samt förstörda inventarier. Det innebär sannolikt en sanering och en tillfälligt stängd verksamhet. I detta fall ersätter en egendomsförsäkring saneringskostnaderna, det förstörda varulagret samt förlorad inkomst och vinst under avbrottstiden.

Vad händer om sålda produkter orsakar skada hos kund?

Om en kund köper en produkt i din butik som sedan orsakar skada i kundens hem ersätter en ansvarsförsäkring kundens kostnader för att åtgärda skadan.

Vilket skydd har jag om en kund skadar sig i min butik?

Om en kund till exempel snubblar och skadar sig i din butik ersätter en kundolycksfallsförsäkring kostnader för vård, kundens förlorade arbetsinkomst samt sveda och värk. Skulle kunden få framtida men på grund av skadan lämnas ersättning även för de kvarstående besvären.

Hur fungerar försäkringen om en anställd stjäl kontanter?

Har det fastställts att den mest troliga tjuven varit en anställd ersätter en förmögenhetsbrottsförsäkring förlusten av kontanterna.

Får jag hjälp om jag får psykiska men på grund av ett butiksrån?

Skulle du bli överfallen i samband med ett rån eller rånförsök i din butik kan det resultera i ett psykiskt trauma som kräver professionell hjälp. Då ersätter en krisförsäkring kostnaden för behandlingen.

Gäller försäkringen vid rättstvist med hyresvärden?

En butiksinnehavare kan till exempel få sitt hyresavtal för butikslokalen uppsagt om hyresvärden vill ändra hyresvillkoren. Skulle du då anse att uppsägningen och de nya villkoren är oskäliga kan du stämma hyresvärden för att få uppsägningen ogiltigförklarad. En rättsskyddsförsäkring ersätter då kostnaderna för utredning och advokat.

Hur får jag hjälp om en kund vägrar betala för en levererans?

Låt oss säga att du levererar varor till en kund som påstår att varorna är defekta och därför vägrar betala fakturan. Då kan du bli tvungen att kontakta en advokat för att stämma kunden. En rättsskyddsförsäkring ersätter i så fall advokatkostnaderna. Skulle du förlora tvisten ersätter rättsskyddsförsäkringen även motpartens advokatkostnader.

Är jag skyddad om jag blir sjukskriven en längre tid?

Skulle du som butiks­innehavare bli sjukskriven en längre tid, till exempel för en operation, träder sjukavbrotts­försäkringen in. Efter 30 dagars karens får du med försäkringen ersättning för den övriga sjukskrivnings­tidens fasta kostnader samt utebliven vinst.

Hur skyddar försäkringen mig under längre tjänsteresor?

Ibland händer det att bagage försvinner på flygplatser. Då aktiveras tjänstereseförsäkringen som primärt ersätter de akuta kostnaderna för inköp av kläder och hygienartiklar. Anses bagaget senare vara försvunnet för gott ges ytterligare ersättning för resväskan och dess innehåll.

Pratbubbla med texten Har du sett?

Tips för småföretagare

Oavsett om du driver eller precis har startat en firma finns det frågor som kan vara svåra att ha koll på. Därför har vi samlat en hel del nyttiga tips som kan göra ditt liv som företagare enklare.

Upptäck mer

Våra villkor

Läs mer om våra försäkringar i för- och efterköpsinformationen och i de fullständiga villkoren. Kontakta oss gärna om du undrar över något.

Läs mer

Så säger våra kunder

Vi är stolta över våra höga betyg på kundnöjdhet! Så här hanterar vi kundomdömen: Alla kunder som haft en skada får ranka oss och ge ett omdöme vilka märks med ”verifierad kund”. Omärkta omdömen har lämnats direkt på webben och behöver inte vara gjorda av kunder. Samtliga omdömen granskas innan publicering och stötande eller kränkande innehåll tas bort, men antalet stjärnor behålls.

4.9

Baserat på 161 omdömen
Visa alla omdömen

Facebook

Instagram