Sök på Svedea.se

Företags­försäkring för dig inom handel

  • Toppbetyg från skadedrabbade kunder

  • Inga generella paketlösningar

  • Snabb ärendehantering

Två glada kvinnor står utanför en butik med fönsterskyltning med leksaker och accessoarer i rosa och vita färger. Två glada kvinnor står utanför en butik med fönsterskyltning med leksaker och accessoarer i rosa och vita färger.

Starta vår guide till rätt företagsförsäkring

Toppbetyg från skade­drabbade kunder

En överväldigande majoritet av våra kunder är ännu mer nöjda efter att det fått en skada.

Inga generella paketlösningar

Alla våra försäkringslösningar anpassas efter dig, din bransch och dina förutsättningar. 

Snabb ärendehantering

När en skada inträffar vill du ha snabb hjälp och det kan vi ge. 99 procent av alla ärenden hanteras inom 24 timmar.

Vad tycker våra kunder?

4.8

Baserat på 200 omdömen
Alla kunder som haft en skada får ranka oss och ge ett omdöme vilka märks med ”verifierad kund”. Omärkta omdömen har lämnats direkt på webben och behöver inte vara gjorda av kunder. Samtliga omdömen granskas innan publicering och stötande eller kränkande innehåll tas bort, men antalet stjärnor behålls.
Kvinna med långt blont hår organiserar nagellack i en butik.

Vi guidar dig till rätt försäkring

En försäkring för dig som jobbar inom butik, e-handel, parti- eller grossisthandel ska självklart bara innehålla det skydd du verkligen behöver.

Därför guidar vi dig hela vägen till en personlig och kostnads­effektiv försäkrings­lösning som bara innehåller det som är viktigt för dig.

Du kan så klart alltid ändra ditt skydd om omständigheterna förändras.

Anpassat för handeln

Basskydd oavsett verksamhet

Vissa försäkrings­­skydd måste alla företag ha. Hit räknas ansvars­­­försäkring, avbrotts­­försäkring, egendoms­­försäkring och rättsskydds­­försäkring. För vissa verksamheter kan det vara aktuellt med ytterligare bas­skydd.

Skydd för dig inom handel

Vi vet vilka utmaningar du som jobbar inom handel kan komma att ställas inför. Därför rekommenderar vi de specifika skydd som passar just dig. Säljer du delikatesser? Då är en kyl- och frysförsäkring bra att ha. Har din butik skylt­fönster? Se till att de är försäkrade. Om du också har inrett en hyrd butiks­lokal kan ett speciellt skydd för det vara lämpligt.

En glad kvinna i en leksaksaffär står framför en hylla fylld med färgglada produkter, bär stora turkosa örhängen och ett svart tröja, och hon ser direkt in i kameran med ett varmt leende

Trygghet för dig och din butik

Vad händer om ni får ett problem med en leverantör eller om kassan slutar fungera?

Vi guidar dig till de skydd som får dig och din verksamhet att känna er trygga.

Fler fördelar för dig

Hos oss är din egendom både fullvärdes- och allriskförsäkrad, och vi har generellt låga självrisker som oftast anges i kronor i stället för procent av basbelopp som kan vara svårt att relatera till. Allt för att göra livet som företagare enklare, och för att du ska känna att verksamheten är i trygga händer om olyckan är framme. Fler fördelar med vår försäkring för dig som jobbar inom handel eller butik är:

Ersättning för skada på glas och rutor

I hyrd lokal omfattas skador på glas och rutor upp till 100 000 kronor. Försäkringen ersätter även skadegörelse utan samband med inbrott.

Skydd för egendom i låst container eller inhägnad

Egendom förvarad i låst container eller under bar himmel inom inhägnat område är försäkrad upp till 200 000 kronor. Det kan till exempel vara varor som du inte får plats med i ditt lager eller trädgårds­utrustning ifall du driver en handelsträdgård.

Ersättning för maskinskada

Vid maskinskada på till exempel kyl eller frys kan ersättning lämnas med upp till 50 000 kronor.

Försäkring av egendom under transport

Skada på egendom som inträffar under transport med egna, lånade eller leasade fordon ersätts upp till 50 000 kronor.

Pratbubbla med texten Har du sett?

Tips för småföretagare

Oavsett om du driver eller precis har startat en firma finns det frågor som kan vara svåra att ha koll på. Därför har vi samlat en hel del nyttiga tips som kan göra ditt liv som företagare enklare.

Upptäck mer

Innehåll och tillval

Tillsammans hittar vi en lösning som är anpassad efter dig och din verksamhet, med de viktigaste basskydden och specifika skydd för dig inom handel och butik. Listan här nedanför är ett urval. För ett anpassat förslag behöver du göra vår köpguide.

Basskydd

Försäkringen gäller om någon kräver skadestånd av ditt företag på grund av sak- eller person­skada. Den omfattar även skadestånd till följd av levererad produkt, så kallat produkt­ansvar. Kostnader för utredning, ombud och ersättning av eventuellt skadestånd omfattas också av försäkringen.

Ansvars­försäkringen ger även ett utökat skydd för omhändertagen egendom, inklusive nyckel­förlust, och ansvar för hyrd lokal eller byggnad.

Om en kund till exempel köper en produkt i din butik och produkten sedan visar sig vara defekt eller felaktig och orsakar kunden en skada, ersätter försäkringen kundens kostnader för att åtgärda skadan.

Läs mer om ansvarsförsäkring

Försäkringen lämnar ersättning för ditt företags fasta kostnader och utebliven vinst vid ett avbrott i verksamheten till följd av ersättningsbar egendomsskada.

Du kan till exempel få ersättning om du går miste om vinst för att företagets lager brinner upp, eller ersättning för utebliven vinst om din butik måste hålla stängt för att alla dina varor har stulits vid ett inbrott.

Läs mer om avbrottsförsäkring

Försäkringen gäller med allriskomfattning. Det betyder att du kan få ersättning för plötslig och oförutsedd fysisk skada på, eller förlust av, försäkrad egendom. Försäkringen omfattar till exempel alla maskiner, inventarier, varor, kunders och anställdas egendom.

Du kan exempelvis få ersättning för varor som stjäls eller egendom som skadas vid ett inbrott i din butik eller i ditt lager.

Läs mer om egendomsförsäkring

Om ditt företag hamnar i tvist med någon, till exempel en kund, hyresvärd eller leverantör och tvisten måste avgöras i rättsinstans hjälper rättsskyddsförsäkringen till med ombudskostnaderna för att driva tvisteprocessen.

En butiksinnehavare kan till exempel få sitt hyresavtal för butikslokalen uppsagt på grund av att hyresvärden vill ändra hyresvillkoren. Anser du som butiksinnehavare att uppsägningen och de nya villkoren är oskäliga kan du stämma hyresvärden för att få uppsägningen ogiltigförklarad. Då ersätter rättsskyddsförsäkringen nödvändiga kostnader för utredning och juridiskt ombud.

Läs mer om rättsskyddsförsäkring

Skydd anpassat för dig inom handel

Försäkringen gäller med allrisk­omfattning, vilket betyder att ersättning lämnas för plötslig och oförutsedd fysisk skada på, eller förlust av, försäkrad tobak. Detta skydd är aktuellt om du har en större mängd tobak.

Försäkringen är ett skydd för varor som skadas till följd av temperatur­förändringar i kyl- och frysrum, frysbox samt frysdisk. Till exempel frysta matvaror som tinar efter ett oplanerat strömavbrott och som därmed inte går att sälja.

Försäkringen lämnar ersättning för plötslig och oförutsedd inifrån kommande skada, till exempel att kompressorn till din nya frys­anläggning slutar fungera.

Försäkringen ersätter förlust av täcknings­bidrag som uppstår till följd av ersättningsbar maskinskada. Det innebär ersättning för både fasta kostnader och utebliven vinst.

Ett exempel kan vara att reparationen efter en större maskinskada drar ut på tiden och det har blivit ett avbrott i verksamheten som står mer eller mindre still.

Försäkringen gäller för olycksfall som leder till personskada på kund eller besökare i försäkringstagarens lokaler, till exempel om en besökare i butiken halkar och skadar sig.

Försäkringen gäller för anställda som blir utsatta för misshandel eller annat uppsåtligt våld i samband med tjänsten.

Ersättning kan lämnas för skadestånd om gärningsmannen är okänd eller inte själv kan betala skadeståndet.

Försäkringen gäller för terapihjälp för anställda som drabbas av psykisk kris på grund av traumatisk händelse som inträffat i samband med tjänsten. Ersättning lämnas för upp till tio behandlingar.

Som exempel kan nämnas att en anställd efter ett traumatiskt rån är i behov av att träffa en psykolog för att bearbeta händelsen.

Ersättning lämnas för kostnader och eventuell invaliditet som kan uppkomma till följd av olycksfall som drabbar den försäkrade.

Försäkringen aktiveras till exempel om en lagerhylla ramlar i huvudet på en anställd under inventering.

Försäkringen gäller för skada som drabbar den försäkrade genom att arbetstagare gör sig skyldig till förmögenhetsbrott i tjänsten.

Försäkringen gäller även för den skade­ståndsskyldighet som kan föreligga för försäkrad genom att arbetstagare i tjänsten bevisligen gör sig skyldig till förmögenhetsbrott mot annan.

Ett exempel är om en anställd stjäl kontanter eller varor.

Försäkringen ersätter skäliga kostnader för att anlita extern pr-konsult i syfte att skydda ditt varumärke vid en ersättningsbar skada. 

Ett exempel på detta är om du har en tvist med en leverantör där rättskydds­försäkringen används, och i samband med tvisten går leverantören till media och förmedlar sitt missnöje. 

Försäkringen gäller för skada på egendom, även begagnad, under transport med anlitad extern transportör.

Transportförsäkringen aktiveras till exempel om du anlitat en extern transportör för att leverera varor till din butik eller ditt lager och varorna skadas vid en kollision.

Försäkringen gäller skada på egendom under transport med egna, lånade eller leasade fordon. Till exempel om du krockar med din bil vid en leverans och dina varor blir förstörda.

Försäkringen ger skydd för dina varor vid transport till, från samt under utställning på exempelvis mässor.

Som exempel kan nämnas att du, på väg till en modemässa, blir bestulen på hela kollektionen i bilen under tiden du äter lunch.

Försäkringen gäller för avbrott som uppstår i det försäkrade företaget genom att myndighet med stöd av lag ingriper mot verksamheten för att hindra spridning av livsmedelsburen smitta, exempelvis ett utbrott av salmonella.

Försäkringen lämnar ersättning om en i försäkringsbrevet angiven nyckelperson blir sjukskriven. Ersättning lämnas för verksamhetens fasta kostnader eller merkostnader på grund av sjukskrivningen.

Försäkringen gäller med karenstid, vilket innebär att ersättningen börjar betalas ut när karenstiden är passerad. Ingen ersättning betalas ut om sjukskrivningen är kortare än karenstiden.

Försäkringen gäller för extrakostnader som kan uppstå för att hålla igång verksamheten vid skada. 

Det kan till exempel handla om brand i lokalerna där företagets administration sköts och att du snabbt måste flytta administrationen till andra lokaler för att upprätthålla verksamheten. Försäkringen täcker då extra­kostnader som uppstår på grund av detta.

Försäkringen lämnar ersättning för kostnader som uppkommer till följd av sjukdom eller olycksfall under tjänsteresa.

Ersättning lämnas bland annat för dödsfall, försening, invaliditet, kidnappning, kris, reseavbrott och överfall.

Ersättning lämnas även för skada på medfört privat bagage och företagets egendom.

Som exempel kan nämnas om du under en matmässa halkar på ett bananskal och skadar knät.

Försäkringen gäller för varje person som varit, är eller kommer att bli verkställande direktör, medlem av styrelse eller av styrelsen vederbörligen utsedd ledande befattnings­havare.

Försäkringen omfattar skadestånds­­skyldighet för ren förmögenhets­­skada som försäkrad kan åläggas enligt gällande skadestånds­­rättsliga regler.

Läs mer om vd- och styrelseansvarsförsäkring här.

Vanliga frågor och svar

Vid ett butiksinbrott är det vanligt att skador uppstår på till exempel dörrar och kassaterminaler, förutom att varor stjäls. Säger hyreskontraktet att butiksinnehavaren är ansvarig för underhåll av ytskikt, inkluderat dörrar och fönster, ersätter en egendomsförsäkring dessa skador och de stulna varorna.

Om en brand uppstår i fastigheten kan det leda till rök- och sotskadade varor samt förstörda inventarier. Det innebär sannolikt en sanering och en tillfälligt stängd verksamhet. I detta fall ersätter en egendomsförsäkring saneringskostnaderna, det förstörda varulagret samt förlorad inkomst och vinst under avbrottstiden.

Om en kund köper en produkt i din butik som sedan orsakar skada i kundens hem ersätter en ansvarsförsäkring kundens kostnader för att åtgärda skadan.

Om en kund till exempel snubblar och skadar sig i din butik ersätter en kundolycksfallsförsäkring kostnader för vård, kundens förlorade arbetsinkomst samt sveda och värk. Skulle kunden få framtida men på grund av skadan lämnas ersättning även för de kvarstående besvären.

Har det fastställts att den mest troliga tjuven varit en anställd ersätter en förmögenhetsbrottsförsäkring förlusten av kontanterna.

Skulle du bli överfallen i samband med ett rån eller rånförsök i din butik kan det resultera i ett psykiskt trauma som kräver professionell hjälp. Då ersätter en krisförsäkring kostnaden för behandlingen.

En butiksinnehavare kan till exempel få sitt hyresavtal för butikslokalen uppsagt om hyresvärden vill ändra hyresvillkoren. Skulle du då anse att uppsägningen och de nya villkoren är oskäliga kan du stämma hyresvärden för att få uppsägningen ogiltigförklarad. En rättsskyddsförsäkring ersätter då kostnaderna för utredning och advokat.

Låt oss säga att du levererar varor till en kund som påstår att varorna är defekta och därför vägrar betala fakturan. Då kan du bli tvungen att kontakta en advokat för att stämma kunden. En rättsskyddsförsäkring ersätter i så fall advokatkostnaderna. Skulle du förlora tvisten ersätter rättsskyddsförsäkringen även motpartens advokatkostnader.

Skulle du som butiks­innehavare bli sjukskriven en längre tid, till exempel för en operation, träder sjukavbrotts­försäkringen in. Efter 30 dagars karens får du med försäkringen ersättning för den övriga sjukskrivnings­tidens fasta kostnader samt utebliven vinst.

Ibland händer det att bagage försvinner på flygplatser. Då aktiveras tjänstereseförsäkringen som primärt ersätter de akuta kostnaderna för inköp av kläder och hygienartiklar. Anses bagaget senare vara försvunnet för gott ges ytterligare ersättning för resväskan och dess innehåll.

Våra villkor

Läs mer om våra försäkringar i för- och efterköpsinformationen och i de fullständiga villkoren. Kontakta oss gärna om du undrar över något.

Läs mer

Så säger våra kunder

Vi är stolta över våra höga betyg på kundnöjdhet! Så här hanterar vi kundomdömen: Alla kunder som haft en skada får ranka oss och ge ett omdöme vilka märks med ”verifierad kund”. Omärkta omdömen har lämnats direkt på webben och behöver inte vara gjorda av kunder. Samtliga omdömen granskas innan publicering och stötande eller kränkande innehåll tas bort, men antalet stjärnor behålls.

4.8

Baserat på 200 omdömen
Visa alla omdömen