Idag finns airbag i olika modeller, antingen för att bära utanpå sina ordinarie skyddskläder eller under skyddskläderna. Vissa modeller är har skydd för både höfter och axlar, andra är mer fokuserade runt hjälm och nacke. Titta gärna på olika tillverkare och prova vad som känns bäst för dig. Västen finns som två typer. Den mekaniska kopplas till hojen och utlöses av mekaniken kopplad till motorcykeln. Den elektroniska utlöses istället av g-kraften, i kombination med hastighet av inbyggd elektronik.
Det finns även klädesplagg, till exempel jackor eller som är utrustade med airbags från tillverkaren i både skinn och allväders/gore-tex.
En airbag kan göra en avgörande skillnad och oturen är framme då den ger ett extra skydd för den övre delen av kroppen. Chansen att du går helskinnad eller lindrigare skadad från en eventuell en olycka ökar alltså ordentligt. En airbag är naturligtvis ingen 100-procentig garanti i sig, men tillsammans med övrig skyddsutrustning har du ett bättre skydd.
En naturlig fråga är om, och i så fall hur, en airbag hindrar dig som förare? Svaret är nej. Airbagen är bekväm och inte så skrymmande, den är utformad så att MC-ställets funktioner fungerar och blockerar inte möjligheten för eventuella membran att andas. Risken att den löses ut av misstag är mycket liten och skulle det ändå hända så byter du bara ut patronen på västen. I vissa fall kan du dock behöva skicka den till ett serviceställe.
Airbagen skyddar från huvud till ryggslut genom: