En av de viktigare sakerna att ta hänsyn till när man ska välja hjälmtyp är att den ska fungera för dig och på det sätt du tänker använda din motorcykel, och naturligtvis att den även är stilmässigt rätt. Kör du i varma klimat eller längre turer väljer du med fördel en hjälm med bra ljudisolering och ventilation, medan möjligheten att kunna öppna hjälmen och prata kanske är viktigare om du ofta kör med medpassagerare eller andra åkare.
Här ser du de vanligaste hjälmtyperna:
Integralhjälmen är den vanligaste mc-hjälmen. Eftersom att den omsluter hela huvudet är den det säkraste alternativet och de passar till de flesta typerna av åkning. Den öppningsbara varianten av integralhjälmen är extra väl anpassad för dig som vill ha större frihet och kunna kommunicera enklare vid kortare stopp, men är ofta något tyngre och dyrare.
Den öppna hjälmen används av bland andra custom-, retro- och scooterförare för en ännu friare och luftigare känsla. Den finns både med och utan visir.
Crosshjälmen är en form av integralhjälm där man kompromissat med ljudisolering och ventilation för att hålla vikten så låg som möjligt. En annan skillnad är skärmen och det förlängda hakskyddet, vilket gör den väl anpassad för offorad-, ATV- och skoteråkning. Crossvarianten har inget visir men kombineras ofta med glasögon.
De vanligaste materialen på mc-hjälmars skal är plast eller glas- och kolfiber. De olika typerna skiljer sig både i pris och hållbarhet.
Plasthjälmar är ofta en billigare hjälm med något sämre säkerhet och hållbarhet tid. Eftersom att de är känsligare och åldras snabbare passar de bäst för körning av fordon som inte har så hög hastighet, som exempelvis vid mopedåkning.
Glas- och kolfiber är dyrare, men de är betydligt lättare och har en längre hållbarhet och livslängd. En lätt hjälm är oftast att föredra om man ska köra längre sträckor och ha hjälmen på sig under långa perioder. De är därför bättre lämpade som mc-hjälmar.
Visiret finns till för att skydda ögonen vid körning, förbättra sikten och för att förhindra att föraren bländas av solljus. Tonade visir fungerar väldigt bra när det kommer till att förbättra sikten i starkt solljus, men de har däremot en motsatt effekt vid körning i mörker. Transparenta visir fungerar tvärtom. Som alternativ har många hjälmar idag ett inbyggt solvisir som ett komplement till det transparenta vilket enkelt kan fällas ned vid behov.
Ett vanligt tillbehör är pin-lock. Det är en lösning som motverkar imma på visiret – något som kan uppstå även på en välventilerad hjälm. Pin-lock är ett extra visir som fästs på insidan av huvudvisiret. Det skapar en luftspalt mellan visiren som effektivt motverkar imbildning. Lösningen är extra bra att ha vid körning i regn, på hösten och på våren.
De två typerna av spännen som finns på marknaden är snabbspännen och dubbel D-ring-spänne. Det förstnämnda är lättare att ta av och på, medan dubbel D-ring krävs används i sammanhang där kraven på säkerhet är högre som exempelvis vid racing.
Att din nya hjälm sitter perfekt på ditt huvud är A och O. En för stor hjälm som glappar är en farlig säkerhetsrisk vid en kollision, medan en för liten hjälm som klämmer åt å andra sidan kan orsaka smärta som gör att du tappar fokus på trafiken. Se därför till att din nya hjälm sitter åt – men inte sitter hårt.
Alla huvuden är olika och det finns en mängd olika passformer som kan skilja sig åt mellan tillverkarna. Känner du att ett visst märke klämmer åt extra mycket i pannan eller över kinderna? Prova ett annat fabrikat som kan ha passformer som sitter bättre på ditt huvud.
När du provar ut en ny hjälm ska den sitta så pass tajt att den inte ska kunna gå att vrida om man tar tag i hakskyddet och drar fram och tillbaka. Låt gärna hjälmen du testar sitta kvar på huvudet i minst 15 minuter. När du sedan tar av den ska det inte finnas några röda fläckar där hjälmen suttit åt – då kommer den kännas för trång vid en längre färd. Var dock medveten om att inredningsmaterialet ger med sig och blir större med tiden hjälmen används, så klämmer den litegrann vid kinderna när den är ny är det helt normalt så länge den inte gör ont.
Att hitta en hjälm som sitter bra sett till både säkerhet och komfort är avgörande. Ta dig tiden att prova många flera olika fabrikat och typer innan du bestämmer dig. Är du osäker på passformen? Ta gärna hjälp av en kunnig handlare som kan ge dig bra tips och råd kring ditt köp.
Se till att hjälmen har rätt märkning för landet den ska användas i. För Sverige och Europa gäller det att hjälmen är ECE-godkänd, medan körning i USA kräver att den är DOT-godkänd. Köper du en hjälm utomlands är det därför extra viktigt att se upp med märkningen.