Den viktigaste kroppsdelen att skydda när du kör mc är huvudet. Sedan 1975 är det också lag på att både förare och passagerare ska bära hjälm. Dessutom ska hjälmen vara godkänd enligt EU:s direktiv och märkt med ECE 22:05 eller ECE 22:06. Om hjälmen inte anses som skyddshjälm begår man brott mot trafikförordningen och riskerar böter.
Olika undersökningar – bland annat vår egen kundundersökning Mc-kollen – visar att många kör med hjälmar som är för gamla eller befinner sig i riskzonen. En gammal hjälm blir sprödare och passformen sämre vilket gör att den förlorar mycket av sina skyddande egenskaper.
Faktum är att din mc-hjälm är färskvara och bör bytas ut vart femte år enligt branschorganisationer och tillverkare Har den dessutom utsatts för kraftigare våld, till exempel tappats i marken, så ska den bytas direkt. Det gäller i första hand hjälmar i glasfiber som ibland även förstärkts med kompositmaterial som kevlar eller kolfiber. En sådan hjälm har i regel längre livslängd än plasthjälmar. En hjälm med plastskal blir snabbare spröd och kan behöva bytas redan efter ett par år.
Kommer du fram till att din gamla hjälm har gjort sitt – välj att köpa en helt ny. En begagnad hjälm kan se fräsch och oanvänd ut, men du kan inte veta vad den har varit med om. En hjälm är gjord för att klara en smäll, inte flera. Även om den bara ramlat ner från hatthyllan en gång kan viktiga skyddsegenskaper ha gått förlorade.
Vi rekommenderar att du vänder dig till en handlare som har flera olika hjälmtyper och fabrikat att välja mellan. Fråga om råd och prova dig fram till en hjälm som känns bra. Den ska sitta tajt och får inte glappa, men den ska samtidigt inte göra ont. Bäst är om du får möjlighet att testa under färd. Då märker du hur hjälmen motstår ljud, att visiret inte immar igen och om den känns tung att bära på huvudet när du kör.
Att köpa via webben kan vara vanskligt, eftersom du inte vet exakt hur den kommer att passa. Var också uppmärksam på att ursprungsland och varumärke inte alltid är vad webbplatsen påstår.
Blir det en integralhjälm, crosshjälm, öppningsbar integralhjälm eller öppen hjälm?
Integralhjälm, öppningsbar integralhjälm, öppen hjälm och crosshjälm.
SMC – Sveriges MotorCyklister – rekommenderar integralhjälm, eftersom den typen är det säkraste alternativet enligt forskning och försäkringsstatistik. Den omsluter hela huvudet, passar de flesta typerna av åkning och är även den vanligaste hjälmtypen.
De billigare hjälmarna är ofta tillverkade i plast (polykarbonat), de dyrare hjälmarna är ofta i glasfiber eller mix av olika fibersorter, tex kolfiber. Olika material har olika egenskaper bland annat vad det gäller åldrande och tålighet för tex UV ljus och föroreningar. Även interiören i hjälmen påverkas av tid och användande. Godkända hjälmar har markeringen CE 22-05 eller CE 22-06.
Tänk på att sköta din hjälm enligt tillverkarens rekommendationer, så håller den ännu bättre. Förvara den säkert när du inte använder den så att den inte ramlar ner och slår i hallens stengolv.
Vill du veta mer om hjälmar innan du slår till föreslår vi att du kollar in länkarna nedan. Inte minst Sharp (brittiska transportmyndighetens hjälmsida), som testar och betygsätter de flesta hjälmarna på marknaden.