När man kontrollerar sina däck är det enklast att använda ett depåstöd, alternativt ett centralstöd om det finns monterat på din motorcykel. Då kommer du lättare åt att granska hela däcket.
Börja med att undersöka slitaget på hela däcket. Det sker ofta gradvis och kan vara svårt att upptäcka under körning. Däckets mönsterdjup får enligt lag inte vara mindre än 1 millimeter, men det är en god idé att ligga lite över den gränsen. Använd slitageklacken i mönsterdjupet till hjälp – har däcket slitits ned till klacken är det dags att byta ut det.
Titta också efter torrsprickor och skador på däcket. Börjar det torrspricka bör du även då byta ut det.
Däcktrycket är en avgörande del för säker körning. Är lufttrycket fel påverkas både motorcykelns egenskaper och hur väl däcket håller över tid. På svingen hittar du oftast en liten dekal där du kan läsa vilket däcktryck som är aktuellt för just din motorcykel. Den informationen går även att läsa i instruktionsboken.
Tänk på att alltid kolla luftrycket när däcket är kallt. När du kör blir däcket varmare och då ökar trycket i däcket.
Det finns många faktorer som kan påverka livslängden – däcktyp, körning med felaktigt luftryck, typ av mc, körsätt och underlag (asfalten är olika grov och sliter olika mycket) är några. Över lag tappar däcken sina egenskaper successivt med tiden. Är du osäker på om det börjar bli dags att byta ut dina däck är det säkrast att ta hjälp av din närmaste verkstad.
Har du en ny motorcykel eller har bytt däck nyligen? Då ligger det ofta en beläggning över däcket vilket kan göra dem extra hala. Ta det därför särskilt lugnt under de första milen innan ytan har hunnit ruggas upp – håll ordentligt avstånd till andra fordon, kör i lagom hastighet och sväng försiktigt i kurvor.