2019-06-03
Nästan 13 000 kunder svarade på den senaste Mc-kollen som Svedea nu genomfört för sjätte gången. Förra året svarade då rekordhöga 40 % av mc-ägarna att sprickor och gropar i vägen utgjorde en stor fara. Den siffran fortsätter alltså att öka med ytterligare ett par procentenheter i årets undersökning.
– Att som mc-förare bli överraskad av sprickor och gropar i vägbanan är en otäck upplevelse som försätter oss i ett väldigt utsatt läge. När man väl ser ett potthål är det ofta för sent att väja, säger Stefan Karlsson, produktchef mc-försäkring på Svedea.
Vägverket arbetar febrilt för att åtgärda vinterns tjälskador, men behöver sommaren på sig för att hinna laga alla farliga gropar och sprickor. Även spåren efter en lagning kan utgöra en fara för mc-åkare, då det ofta ligger löst grus kvar i upp till 48 timmar innan det sopas upp. Ett annat vägproblem som oroar många mc-förare enligt undersökningen (35 %) är dålig friktion eller hal vägbana.
– Vägarnas skick är över huvud taget ett stort problemområde för hojåkare hela säsongen. Vi varnar varje år för löst grus efter vintrarnas sandning – men även tjälsprickor, fläckar av diesel och olja samt "blödande" vägar till följd av sommarhettan utgör stora faror för mc-förare. Vi vill rekommendera att kolla vägarnas skick om du ska ge dig ut på okända vägar i vår och sommar. Och kör försiktigt! säger Stefan Karlsson.
Trafikverket har en detaljerad karta med bland annat utmarkerade vägarbeten, tjälskador, olyckor, vägväder och avstängda vägar. Planerar du en längre resa bör du först kolla den här kartan.