Sök på Svedea.se

Hanna Eriksson på Sportfiskarna tar emot checken från Göran Södergren på Svedea under Sportfiskemässan. Foto: Linus Femtvik

2024-04-05

Svedea stöttar Sportfiskarnas ungdomsverksamhet med 100 000 kronor

Sportfiskarna är den enda organisationen i Sverige som har fullt fokus på livet under vattenytan och organiserar 73 000 sportfiskare. Ungdomsverksamheten är ett viktigt område som Svedea nu stöttar med 100 000 kronor.

Uppskattningsvis ägnar sig hela 1,6 miljoner åt sportfiske, vilket gör fritidsaktiviteten till en av Sveriges viktigaste. Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, gör bland annat stora insatser inom miljöområdet och arbetar aktivt för ett hållbart fiske som ska ske efter vad de naturliga bestånden tål.

– Svedea har haft ett givande samarbete med Sportfiskarna i många år och vi ser det som självklart att bidra till återväxten av nya fiskeintresserade. I synnerhet som organisationen har ett utpräglat hållbarhetstänk som ligger helt i linje med hur vi vill arbeta långsiktigt, säger Göran Södergren, affärsansvarig för båt på Svedea.

Sportfiskarna tar varje år ut närmare 50 000 barn och unga på fiske, friluftsliv och utomhuspedagogik och får samtidigt lära sig grunderna i allemansrätten.

– Vi på Sportfiskarna är otroligt tacksamma för samarbetet med Svedea och tack vare de pengar vi får kan vi arbeta för att ännu fler barn och unga ska få möjligheten att följa med ut på fiske, säger Hanna Eriksson, nationellt ungdomsansvarig på förbundet.

Göran Södergren

Affärsansvarig båt och vattenskoter