Gå igenom båtens skrov och däck för att se om att det är i god kondition. Laga eventuella skador innan vinterförvaringen. En grovrengöring av skrovet med t.ex. högtryckstvätt eller starka rengöringsmedel är viktig för att få bort alger, snäckor och annat som kan orsaka missfärgning eller andra skador på gelcoaten.
Alla båtar som ligger ute måste täckas för att stänga fukten ute. Tänk dock på presenningen inte får bli ett vindfång. Det är också viktigt att ha lutning på presenningen. Annars kan snö och regnvatten tynga ner den och i värsta fall ha sönder den.
Städningen invändigt är naturligtvis inte så viktig inför vinterförvaringen. Det du däremot måste göra, om båten ska ligga ute, är att fryskonservera toalett, vattenpump och varmvattenberedare. Septiktanken bör också vara tom innan båten tas ur vattnet. Se också till att alla kranar och slangar är tomma inför vintern.
All vätska kan expandera vid kyla och spränga rör och ledningar. Kyl och andra förvaringsutrymmen för mat måste tömmas så ingenting ligger och ruttnar. Se även till att hela interiören och i speciellt textilmaterialen är fria från fukt. Mögel bildas annars snabbt om båten förvaras utomhus.
Har du en drev eller utombordsmotor? Glöm inte att kolla oljan i växelhuset. Har det kommit in vatten i oljan finns det risk att den fryser sönder och det blir rost. Har du en inombordsmotor – töm motorn på kylvatten och kör i glykol.
På det sättet förhindrar du att den fryser sönder. Oavsett motormodell så bör oljan bytas ut mot ny, då den gamla är full av skadliga partiklar som annars förkortar motorns livslängd. Vilken typ av olja som passar motorn bäst står ofta i manualen.
Mer om vinterförvaringNär du täcker båten så förslut inte täckningen helt utan se till att luften kan cirkulera i båten. På så sätt minskar du risken för mögel. Se till att båten är ren inuti, torka rent överallt och stoppa i torrbollar i kabinen och motorrum så slipper du obehagliga överraskningar med mögel.
Fäst aldrig presenningen i bockar eller stöttor när du täcker båten. Vinden har större kraft än man tror och kan vräka omkull båten. Använd i stället sandfyllda dunkar som tyngder.
Är du rädd om ditt kapell så håller det längre och du kan tvätta det själv. Använd dock aldrig högtrycksspruta. Börja med att borsta bort löst sittande smuts men en mjuk borste. Därefter tvättar du kapellet i ljummet sötvatten, helst utan tvättmedel.
Använd svamp eller mjuk borste, skrubba inte hårt och glöm inte bort kapellets insida. Vattnet får inte vara varmare än 40 grader. Om detta inte räcker för att ta bort smutsen kan du använda en mild tvållösning som gul- eller grönsåpa. Använd färskvatten i samma temperatur.
Kvarstår smutsproblemet kan du tillsätta 5 % klor i den ljumma tvållösningen. Låt kapellet ligga i blöt i 20 minuter och skölj sedan av. Det finns även skonsamma kemtvättslösningar att använda men skölj då noggrant och rikligt med färskvatten så du får bort allt rengöringsmedel.
Använd gärna 12 % ättika (= 88 cl vatten och 12 cl ättika) i sista sköljvattnet för att neutralisera tvålresterna. Vädra och lufta därefter ur kapellet ordentligt tills det torkat innan du monterar det på båten.
Även båtdynorna behövs göras rena regelbundet. Klädseln behöver dock inte krängas av normalt utan kan oftast rengöras på dynan. Börja med att dammsuga och borsta bort all lös smuts med mjuk borste eller svamp. Därefter kan du rengöra med vatten och en svag mild tvållösning, inte varmare än 40 grader.
Utomhusdynor för t.ex. sittbrunnen med tätare väv av canvastyp, kan sköljas varsamt eller torkas med vatten till dess att alla tvålrester avlägsnats. Använder du starkare tvättmedel, kan det vara nödvändigt att återbehandla med vattenavstötande medel efteråt.
Se till att dynan får torka ordentligt i väl ventilerat utrymme eller utomhus efter rengöringen och låt inte dynorna ligga kvar i båten över vintern.