Vårrusta båtmotorn
Motorn är en viktig del som bör prioriteras, oavsett om du har en motor- eller segelbåt. Oljebyte kan göras på hösten, men bränsle- och kylsystemet bör du kontrollera på våren. Är du osäker så ta hjälp av en fackman inför säsongen så minimerar du risken för motorproblem mitt under säsongen. Alla delar som är anslutna till motorn, som propeller, drev, reglage och styrning är viktiga att se över inför varje säsong.
Bottenmålning och säkerhetsdetaljer
Beroende på var båten ligger kan bottenmålning behövas. Reglerna för användning av bottenfärg kan dock se olika ut beroende på båtklubb och var i landet du befinner dig. När du gjort det ska du titta över säkerhetsdetaljer som läckagetestare för gasolen, länspump och brandsläckare. När allt detta är färdigt är det dags för det mer kosmetiska underhållet, men sätt alltid sjösäkerheten först.
Låt vårrustningen ta tid
Att vårrusta en båt kan ta allt ifrån några timmar till många dagar. Är du nybörjare är det smart att räkna med två helger för allt arbete och till exempel fokusera på de sju viktigaste områdena som du ser nedanför. Att polera och vaxa är naturligtvis inte nödvändigt, men har du tid så gör det gärna. Det är alltid kul med en snygg båt och det skyddar gelcoaten.
Se till att vara försäkrad innan båtsäsongen
Upptäck vår båtförsäkring
Vårrusta båten i tio steg
- Ladda batteriet och kontrollera dess funktion. Idag finns väldigt lätthanterade instrument att tillgå som berättar exakt vilket skick ditt batteri befinner sig i.
- Sätt tillbaka bottenpluggen – dyvikan (bottenpluggen) ska tas ut in för varje vinter för att släppa ut kondensvatten från skrovet. Glöm inte att sätta tillbaka den inför sjösättningen!
- Inspektera genomföringar och slangar – ryck i genomföringarna från insidan av båten för att försäkra dig om att de är hela. Om slangarna börjar bli spruckna är det hög tid att byta dem. Kontrollera att de sitter med dubbla, motmonterade slangklämmor.
- Säkra gasolen – gummislangar och packningar åldras och måste bytas regelbundet.
- Montera propeller – kontrollera att den är i gott skick, att anoderna har tillräcklig tjocklek och att den är rätt monterad.
- Montera och kontrollera impeller – den är själva hjärtat i motorns kylsystem. En dålig impeller riskerar att motorn går varm med stora skador som följd.
- Kolla olja, bränsle och glykol – kontrollera oljenivån i motor och backslag. Lätta även på oljepluggen i botten av drevet och tappa ur några droppar olja. Oljan ska vara gyllenbrun och klar. Är den grå eller grumlig har det kommit in fukt i oljan vilket då måste felsökas. Är det bara packningen till oljeskruven som är dålig, eller behöver drevet packas om?
- Polera fribord – på så sätt skyddar du gelcoaten mot UV-strålning. Börja med att rengöra båten med en mjuk svamp och ett alkaliskt tvättmedel. Tvätta nerifrån och upp så rinner smutsen snabbt av den nytvättade ytan. Därefter ska du polera och vaxa ytorna. Det kan göras både för hand eller med en polermaskin. Ett noggrant arbete stärker motståndskraften mot oxidering och ytan håller sig dessutom blankare och snyggare längre.
- Bottenmåla – påväxt under båten drar ner farten, försämrar manöverförmågan och ökar bränsleförbrukningen. Skrapa först bort löst sittande färg med en spackelspade eller liknande. Det finns två typer av färg. Kemiskt verksamma färger och fysikaliskt verksamma färger. Din båttillbehörshandlare kan förklara skillnaderna och vet vad som bör lämpa sig bäst för din båt.
- Testa båten! Ju grundligare du testar båten och dess funktioner innan sjösättningen desto bättre.
Checklista för vårrustning
Använd gärna en årlig checklista som du uppdaterar varje år. Då minskar risken att du glömmer något viktigt och du slipper börja om från början varje vår. Det finns dessutom gott om appar som hjälper dig och som kan delas med dina familjemedlemmar!
Här kan du också läsa mer om hur du bottenmålar och sjösätter din båt.