Behöver din båt kranlyftas i vattnet får du inte glömma att boka tid för lyftet, kön kan snabbt bli lång när våren kommit. En båt som måste lyftas behöver också skyddas. Se därför till att sätta någon form av skydd mellan båten och slingen så skrovytan, propelleraxel och drev inte skadas.
Ett bra tips är att markera på relingen var slingen ska sättas, så den inte orsakar några skador. Många båtar har såna markeringar från tillverkningen, men du kan enkelt sätta dit egna om det inte finns. Innan båten läggs i vattnet bör du fästa två ca 10 meter långa linor i fören och aktern (för- och akterända). De hjälper er att styra båten när den ska till sin bryggplats.
En bra idé är att märka upp bockar och vagga och markera hur båten ska ligga i vaggan så du vet när är dags för vinterförvaringen. Glöm inte heller att ta hand om och sommarförvara allt täckningsmaterial efter du sjösatt båten.
Ett bra tips är att tejpa fast dyvikan på ratten. Då blir du snabbt påmind om du glömt den. Häll även på ett par liter nytt bränsle, det brukar underlätta när du ska starta motorn för första gången.
Som du säkert vet är båtmotorer mycket stöldbegärliga. Den risken ökar dramatiskt om motorn får sitta kvar på båten över vintern eller om den sätts på en sjösatt båt som inte ska användas på länge. Se därför till att montera motor och annan stöldbegärlig utrustning så nära sjösättningen som möjligt, eller helst så nära som möjligt i tid innan båten ska börja användas.
Gå igenom hela båten som om den vore ny varje vår. Lyft på luckor, känn, kläm, knacka, titta, provstarta motorn, testa all el och om ankarspel fungerar inför sjösättning med mera. Se till att allt fungerar innan du sjösätter så slipper du problem vid väl på plats.
Här hittar du även matnyttiga tips om hur du vårrustar och bottenmålar båten.