Mellan 2003–2021 inträffade nästan 5 700 trafikolyckor med personskador i anslutning till olika typer av gatu- och vägarbeten. Siffran är dessutom i underkant på grund av brister i inrapporteringen. Hur kan vi då hjälpas åt att minska antalet olyckor?
Förutom vägarbetare som jobbar med asfaltering, lagningar av vägbanan och räcken, slåtter och röjning av vägkanter, sandning och saltning finns andra riskyrken i trafiken. Polis, brandkår och ambulans rör sig också i utsatta trafiksituationer, liksom bärgningspersonal och förare av TMA-fordon (buffertfordon). Även lossning och lastning av gods kan vara riskfyllt.
Vi vill stötta de som arbetar i riskfyllda yrken längs våra vägar och sätta fokus på den här typen av vägolyckor. Därför införde Svedea från och med 2020 en förhöjd självrisk för vagnskada för bilförare som orsakar en skada på fordon i anslutning till vägarbete, bärgning eller liknande. Dessutom får man betala 10 % av gällande prisbasbelopp för trafikskada. I dagsläget gäller detta bara bil, inte mc.
När trafiken flyter på är det lätt att tappa koncentrationen för ett ögonblick. Det kan räcka för att överraskas av en bildörr som öppnas eller att någon stiger ut i vägbanan. Bilköer kan uppstå plötsligt och oväntat, så det är viktigt att hålla ordentligt avstånd till framförvarande fordon.
Ibland får man sänka hastigheten långt under den tillåtna – till exempel vid halka. Kraftig dimma, mörker, snöfall och regn påverkar sikten kraftigt och då bör hastigheten sänkas i samma grad. Detsamma gäller vid olyckstillbud och vägarbeten. Oftast finns varningstrianglar, varningsmärken eller TMA-bilar på plats – men långt ifrån alltid. Märker du att något är på gång längre fram, dämpa hastigheten i god tid.
Läs mer om fordonshastighetJu större marginal du har till framförvarande fordon, vägren, gångväg och mötande trafik desto mindre risk att något händer. Tvingas du minska marginalerna måste även hastigheten sänkas. Utanför skolor och i barntäta områden är det extra viktigt, barn kan röra sig irrationellt och plötsligt springa ut i vägbanan.
Sedan 1 februari 2018 får man inte köra bil samtidigt som man håller en mobiltelefon. Det är lätt att förstå varför. Om man tittar ner i sin mobiltelefon i bara 2 sekunder och håller 40 km/h hinner bilen rulla 22 meter – helt okontrollerbart! Det är värt att tänka på inte bara för sin egen del. Andra trafikanter som har näsan i mobilen, inklusive gående, utgör en potentiell risk för omgivningen.
Som en konsekvens av detta gäller nya villkor för alla våra bilförsäkringar för privatkunder som nytecknats eller förnyats från 2024-04-01 (för företagskunder gäller förändringen från 2024-06-01). Förändringen innebär en förhöjd självrisk vid skada om föraren i samband med skadan gjort sig skyldig till brott mot trafikförordningen genom så kallad rattsurfning, det vill säga hålla på med mobilen under körning. Se alltså till att rikta vaksamheten mot det som händer på vägarna, inte mot mobilen.
De som övningskör är av naturliga skäl ovana förare och kan uppföra sig osäkert i trafiken. Håll utkik efter körskolebilar och privatbilar märkta med ”övningskör” och ha lite extra överseende. Att köra säkert är lika viktigt året om.
Mer om att köra säkert på vintern