Om batteriet inte är laddat, är det hög tid nu. Det finns olika sorter av batterier, de vanligaste är bly eller litium. Tänk på att olika typer kräver rätt laddare, annars kan batterierna förstöras. Kolla med din handlare om du är osäker. Det finns underhållsfria batteriladdare som du kan vara anslutna hela vintersäsongen, så är batteriet laddat och klart när du vill ta första vårturen.
Däcken är A och O när det gäller köregenskaper, slitage och säkerhet. Kolla lufttryck, mönsterdjup och eventuella skador. Ofta finns en lapp på hojen som anger lufttryck fram och bak, eller så tittar du i instruktionsboken. Tänk på att en passagerare kräver högre tryck. Fel lufttryck sliter på däcken och kan göra hojen svårhanterlig. Titta också efter torrsprickor, om däcken är ojämnt slitna eller har för litet mönsterdjup. I så fall kan de behöva bytas. Har du nya däck bör du köra extra lugnt i början, eftersom det tar ett tag innan de får bra fäste.
Sköter du om kedjan och drivpaketet ordentligt, så slipper du onödigt slitage på både drev och kedja. Slacket på kedjan är viktigt och kan skilja sig från olika modeller. Kolla i instruktionsboken eller med din verkstad om du är osäker. Kedjan bör du smörja med jämna mellanrum eller efter varje tvätt. Chain lube på spray är lätt att använda när du kört, så får kedjan torka över natten.
Den hägrande premiärturen närmar sig, nu är det bara vätskorna kvar. Motoroljan kan du kontrollera antingen med sticka eller genom ett litet fönster på vissa modeller. Tänk på att motorolja är en färskvara och kan behöva bytas varje år. Är din mc vattenkyld bör du kolla kylarvätskan. Nivån ska ligga mellan strecken på expansionskärlet. Bromsvätskan är förstås också viktig och bör bytas vartannat år. Kolla i instruktionsboken eller med din verkstad vilka vätskor och oljor du ska använda.