Sök på Svedea.se

 Stort team på Svedea jublar och firar företagets kundnöjdhet.

Därför har vi de nöjdaste kunderna

Nöjda kunder är viktigast för oss. Därför gör vi alltid vårt yttersta i varje kundkontakt. Sex år i rad har vi haft Sveriges nöjdaste kunder, och fler ska det bli!
 

SKI, Svenskt Kvalitetsindex, mäter varje år kundnöjdheten i en rad olika branscher och segment.

Redan 2018 kom vi i topp tre med en andraplats bland fordonsförsäkringar. Sedan dess har vi tagit förstaplatsen år efter år.

Det är ett fint kvitto på vårt arbete med att alltid ha kunden i fokus, ett arbete som fortsätter varje dag.

Nyhet!

Nöjdast kunder sex år i rad

Sedan 2019 har vi sex år i rad fått stoltsera med att vi, enligt SKI, har Sveriges nöjdaste försäkringskunder inom fordon, och ett år inom djur. Det är vi otroligt glada och stolta över!

Tro däremot inte att vi nöjer oss med det.

Vi kommer fortsätta med det vi gör bra i dag, och det vi kan göra bättre ska vi göra bättre. Det vi alltid kommer stå fast vid är följande:

Nu firar vi årets utmärkelse och lägger i ännu en extra växel!

Snabba fakta

Mer om undersökningen

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är en del av EPSI Rating Group och har mätt kund­nöjdhet i Sverige sedan 1989. Varje år genomför SKI undersökningar för att följa hur kundnöjdhet och kvalitet utvecklas inom olika branscher och sektorer i Sverige.

Slutresultatet i SKI:s undersökning baseras på flera underliggande faktorer som mäts och vägs ihop. Bransch­studierna mäter kundens upplevelse av verksamheten och ger insikter om utvecklingsbehov i relation till konkurrenterna.

Sveriges nöjdaste kunder inom fordons­försäkring

Svedea har sex år i rad blivit utsedda till bolaget med nöjdast kunder i segmentet fordonsförsäkringar. I kategorin ingår alla de motor­relaterade försäkringar vi erbjuder – bil, båt, vattenskoter, mc, snöskoter och ATV.

Att vi under perioden 2019–2024 haft Sveriges nöjdaste kunder inom fordons­försäkring är vi riktigt stolta och glada över!

Topplaceringar inom djurförsäkringar

År 2020 började SKI mäta kundnöjdheten inom djurförsäkringar för hund och katt. Redan då visade resultaten att vi utmärkte oss och vi tog en hedrande tredjeplats med höga betyg i viktiga områden som rekommendations­vilja, lojalitet, kundomsorg, förväntningar, produkt­kvalitet, service och prisvärdhet.
 
Sedan dess har vi flera gånger nått topplaceringar inom djurförsäkringar. År 2023 utsågs vi till bolaget med Sveriges nöjdaste kunder inom djurförsäkringar av SKI, och 2024 tog vi pallplats för tredje gången med en stark andraplacering.

Sveriges nöjdaste kunder – oavsett bransch

Vid en jämförelse med övriga branscher som SKI mäter blev det under 2022 tydligt att Svedea inte bara hade de nöjdaste kunderna inom försäkringar utan även högst omdöme – oavsett bransch. Helt enkelt de nöjdaste kunderna i hela landet.

För Svedea visade sig skadehantering vara utmärkande då den enligt kunderna både är snabb och effektiv. Den löpande kommunikationen stod också ut – vi är den personliga specialisten som finns här och guidar dig. Våra ledord är att det ska vara enkelt att komma i kontakt med oss och förstå oss. Det ska vara enkelt att teckna våra försäkringar och det ska vara enkelt om man drabbas av en skada. Det trodde vi på då och det tror vi på i dag.

Diagram visar SKIs mätning i kundnöjdhet för företag, Svedea toppar listan.)

Svedea hade år 2022 högst kundnöjdhet vid en jämförelse bland aktörer som har högst kundnöjdhet i sitt segment.

Läs om hur vi mäter kundnöjdheten

Varför är våra kunder så nöjda?

Alla företag arbetar nog för att kunderna ska vara nöjda, det ligger lite i sakens natur om man vill överleva på sikt. Frågan är hur man gör det.

Vi berättar gärna om vårt arbete med goda kundupplevelser. För oss är det ingen hemlighet utan sunt förnuft. Vi som arbetar på Svedea är vanliga människor, hundägare, inbitna hojåkare och skoter­fantaster – precis som du. Den viktiga insikten har funnits med oss sedan start.

Ända sedan 2010 har vi satt kunden i fokus. Vi har målmedvetet attraherat människor och kompetens som delar vår syn på hållbart företagande. Människor som verkligen ser kunden och förstår att långsiktiga relationer är en framgångs­faktor.

Vi anstränger oss varje dag för att förstå, lyssna och ta till oss kundens önskemål. Vi reflekterar, delar med oss och utvecklas, både på egen hand och tillsammans. Det tror vi är viktigt för att kunna möta våra kunders högt ställda förväntningar – i dag och i morgon. Svårare än så är det inte.

Se våra årliga undersökningar

Ett ödmjukt tack till våra kunder

Att ta sig till toppen kräver mycket jobb, och för att behålla den positionen krävs ännu mer. Vi vet det, och är stolta och tacksamma för våra kunders förtroende.

Från oss, till er – tack!

Vill du också bli otroligt nöjd?

Har du läst så här långt kanske du börjar tänka att Svedea kan vara bolaget för dig. Det kan du enkelt ta reda på genom att räkna på den försäkring du är intresserad av. Gör däremot inget förhastat, jämför gärna med våra konkurrenter innan du bestämmer dig. Förhoppningsvis tycker även du att vi är prisvärda och schyssta.

Våra kunder har ordet

Nu har vi berättat om Svedea, men vad säger egentligen kunderna själva? Det kan du läsa i alla omdömen här.

Mer om Svedea