Hjälmen skyddar det viktigaste du har och därför är det också lag på att ha hjälm sedan 1975. Du är väldigt utsatt när du kör motorcykel och skadorna vid en olycka kan vara omöjliga att rehabilitera om du inte skyddar dig rätt. Köp därför aldrig en begagnad hjälm utan använd bara godkända hjälmar. Enligt hjälmlagen ska hjälmen ha en märkning som är ECE 2205. Det innebär att de testats och uppfyller nuvarande lagstiftning för hjälmar.
Mer om mc-hjälmarAtt använda skyddskläder är det bästa, även om du bara ska köra runt kvarteret. Skulle en olycka skulle inträffa och du saknar skyddskläder, kan skadorna förvärras avsevärt. Tänk bara på vad som kan hända om du skrubbas mot asfalt i hög hastighet med bara en t-shirt på överkroppen.
Mc-ställ finns i skinn, textil eller i kombination av dessa. Det viktiga är att du väljer kläder som passar din körstil, motorcykeln och har bra passform. Om du väljer jacka och byxa istället för helt ställ, bör utrustningen kunna sättas ihop med dragkedja i midjan så kläderna inte glider isär när de behövs som mest. Det kan dessutom vara skönt vid svalare väder. Tänk på att olika material anpassar sig olika. Det är viktigt att skydden sitter på rätt plats när de behövs så köp inte för stora kläder. Det är bättre att ta på något över vid kallt väder än att ha extra plats under. Det finns olika klassningar på kläders förmåga att stå emot stötar och nötning.
Mer om att ta hand om mc-utrustningFotskador på mc är tyvärr ganska vanliga vid olyckstillbud, vilket beror på att foten kläms mellan motorcykeln och marken och att friktionen mot underlaget kan göra stor skada. Därför är det viktigt att ha rätt skor som är avsedda för mc-bruk. Det finns mängder av olika modeller i läder eller allvädermaterial att välja mellan och vissa modeller är anpassade för olika typer av motorcykelkörning. Många stövlar har skydd för fotknölar och smalben som behöver mest skydd vid en olycka. Det är också bra om stöveln är vridstyv i sulan så att den inte trycks ihop om motorcykeln faller över foten.
Ingen mc-förare bör köra utan ett ryggskydd. Det är ett effektivt skydd för att minska risken för allvarliga ryggskador om du kör omkull. Många skyddskläder saknar dock ryggskydd, därför bör du komplettera skyddskläderna med ett separat ryggskydd för att öka din säkerhet. Ryggskydd kommer i flera varianter. Vissa fäster du i jackan medan andra sitter direkt på kroppen. Det finns även separat bröstskydd och bröst- och ryggskydd säljs ibland som skyddsvästar Ett separat ryggskydd sitter dock bäst förankrat på kroppen, då det inte följer med klädernas rörelse. Kom ihåg att ryggskyddet ska vara CE-märkt och att det sitter bra.
Om oturen är framme och du välter så tar instinkten över – du tar emot dig med händerna. Därför är det viktig att skydda sig med riktigt bra mc-handskar. Många motorcyklister har flera par handskar; fodrade och kanske vattentäta för vår och höst och tunna och smidiga för varmare dagar. Handskar bör vara förstärkta med skydd för knogarna och inne i handen.
På senare år har det kommit fler och fler tillverkare av Airbags. Dessa finns i både mekaniska (som kopplas till hojen och utlöses av mekaniken kopplad till motorcykeln) samt elektroniska som utlöses av g-kraft i kombination med fart av inbyggd elektronik.
Mer om airbag för mc